Veel vragen over fouten en onduidelijkheden bij parkeerboetes in Rijswijk: “Ze moeten het beter reguleren”

Veel vragen over fouten en onduidelijkheden bij parkeerboetes in Rijswijk: “Ze moeten het beter reguleren”

In Rijswijk groeit de onvrede over parkeerboetes die volgens bewoners regelmatig ten onrechte worden opgelegd. De onduidelijkheid over waar precies betaald parkeren geldt, in combinatie met onbegrijpelijke communicatie vanuit het controlebedrijf Cannock Chase, leidt tot frustratie bij inwoners. D66 Rijswijk stelt het college kritische vragen. Rijswijk.tv nam contact op met verschillende fracties.

Controle met scanauto’s leidt tot fouten
De parkeercontrole in Rijswijk wordt uitgevoerd met behulp van scanauto’s, die kentekens controleren op geldige betaling. Wie niet betaald heeft, krijgt automatisch een boete via Cannock Chase, het bedrijf dat namens de gemeente de handhaving uitvoert. Maar volgens meerdere bewoners gaat dit proces niet altijd goed.

Zo zouden er boetes worden uitgedeeld op locaties waar géén betaald parkeren geldt of waar onduidelijke bewegwijzering verwarring veroorzaakt. Rijswijk.tv sprak met inwoners. Een bewoner vertelt: “Ik vind het belachelijk.” Een ander voegt toe: “Ze moeten het beter reguleren, en meer overzicht krijgen.”

Onbegrip en frustratie onder inwoners
De communicatie rond de boetes blijkt ook problematisch. Veel bewoners begrijpen de brieven die ze thuis ontvangen niet goed en weten niet altijd hoe of waar ze bezwaar kunnen indienen. Daarnaast is onduidelijk wie dat bezwaar precies beoordeelt en of dit onafhankelijk gebeurt.

Elze Woudstra, fractievoorzitter van D66 Rijswijk, zegt in een reactie aan Rijswijk.tv: “Duidelijkheid over het parkeerregime is belangrijk. Je moet weten waar je aan toe bent. Een naheffing moet zorgvuldig zijn. Nu ontstaat er veel onbegrip en boosheid, dat kan echt anders.”

Politiek wil opheldering
In de gemeenteraad zijn inmiddels vragen gesteld over de gang van zaken. D66 Rijswijk wil onder andere weten hoe snel na een vermeende overtreding boetes worden verstuurd, en hoe vaak dit fout blijkt te gaan. Ook is er gevraagd naar cijfers over klachten en fouten in de jaren 2023, 2024 en begin 2025. De gemeenteraad wil weten welke stappen de gemeente zet om herhaling te voorkomen en om de informatievoorziening te verbeteren. PvdA fractievoorzitter Wil van Nunen zegt: “Pvda deelt de zorgen van D66 en is benieuwd naar de beantwoording door College.”

Ook de Rijswijkse VVD reageert: “Wat de Rijswijkse VVD betreft is het onwenselijk als er bij het handhaven op parkeerboetes mogelijk fouten worden gemaakt. Het is belangrijk dat de gemeente inwoners en bezoekers helpt, met ze meedenkt en dat zij niet terechtkomen in juridisch gedoe als er een fout is gemaakt. Het is wel eerst de vraag of er inderdaad veel fouten worden gemaakt. Als dat zo is, dan roepen wij het college op hiermee aan de slag te gaan en dit op te lossen. Daarvoor hebben we wel eerst de cijfers nodig, over hoeveel terechte fouten bij de gemeente worden gemeld. We wachten de antwoorden op de vragen van D66 daarom graag af,” aldus de Rijswijkse VVD.

Rijswijks-Belang reageerde ook: ” Rijswijks-Belang gaat aanstaande dinsdag raadsvragen stellen. Aangezien het een probleem is wat al jaren speelt en Rijswijkers en bezoekers van Rijswijk hiervan de dupe zijn, willen wij nú een oplossing. Als die er dinsdag niet komt, zullen wij het door middel van een motie proberen af te dwingen,” aldus fractievoorzitter Marc Weterings.

Verzoek om actie
Steeds meer inwoners pleiten voor duidelijkere borden, betere uitleg van regels en begrijpelijkere communicatie in brieven en online portals. Of het nu gaat om bewoners, bezoekers of ondernemers, het draagvlak voor betaald parkeren staat onder druk zolang er onduidelijkheid en fouten blijven bestaan.