Door: Arvid van Oosten –
Op 10 oktober 2022 was het de landelijke Dag van de Duurzaamheid voor het onderwijs. Op allerlei manieren deden duizenden scholen mee aan een duurzame actie. Van conferenties tot voorleesacties tot lessen over afvalscheiding en andere duurzame onderwerpen. Zo ook op de Octantscholen in Pijnacker-Nootdorp en Delfgauw.
Tweede duurzame samenwerking
Oud-leerlingen van het Wolfert College in Bergschenhoek verzorgden gedurende de week workshops over duurzaamheid op de Octantscholen. Dit is niet de eerste samenwerking: een jaar eerder waren de oud-leerlingen en de scholen met elkaar in contact gekomen. Toen hadden ze in begin oktober alle medewerkers voorzien van fleecedekens gemaakt van voormalige PET-flessen. Dit deden ze voor Dag van de Leraar als project voor hun profielwerkstuk. Tijdens deze actie werd duidelijk hoe ver de leerlingen eigenlijk al waren op het gebied van duurzaamheid. Mirjam de Vries, Marketing & Communicatie adviseur Octant: “Een leerling stak zijn hand op en vroeg iets dat ons aangenaam verraste, namelijk of deze fleecedekens ook duurzaam gemaakt en vervoerd waren. Het is mooi om te zien dat sommigen al nadenken over het proces achter zo’n product.”
Kinderen geïnspireerd dankzij workshops
De workshops van dit jaar waren voor de kinderen. Ze bestonden onder andere uit brainstormen over duurzame initiatieven die op school gerealiseerd zouden kunnen worden. Ideeën die bedacht werden bestonden onder andere uit het promoten van meer elektrische auto’s, vaker lopen of fietsen naar school en voor meer groen zorgen. Op die manier werd er niet alleen geleerd, maar ook actief uitgevoerd voor de toekomst. En dat op een leuke manier; in de vorm van een workshop. De eindopdracht van dit project was een plantenbak maken uit een PET-fles. Het enthousiasme en de creativiteit van de kinderen kon de vrije loop gelaten worden. Hierdoor hebben de scholen er binnenkort weer iets moois bij: een “groene muur”.
Duurzame school met inspraak van leerlingen
“Streven naar duurzaamheid is heel belangrijk voor ons,” zegt Mirjam de Vries. “Daarom is het ook onderdeel van ons ambitieplan. Wij zijn een Eco-School en werken volgens de bijbehorende methodiek: onze leerlingen staan centraal in een omgeving die steeds duurzamer wordt. Ook vinden wij het belangrijk dat zij veel inspraak krijgen over dit soort onderwerpen, dus hebben de ideeën van leerlingen aan verschillende verduurzamingen bijgedragen. Deze kwamen onder andere voort uit de leerlingenraad. Op iedere Octantschool gaat dit iets anders, maar ze hebben allemaal hetzelfde streven.”
Verder dan verwacht
“De leerlingen waren een stuk enthousiaster dan de oud-leerlingen van het Wolfert College hadden verwacht. Dat was een mooie verassing. Ook waren velen van hen een stuk verder op het gebied van duurzaam dan we dachten. Tijdens een ronde waarin ze hun eigen duurzame ideeën konden inbrengen werden verschillende dingen genoemd die met meer dan alleen de school te maken hadden, bijvoorbeeld meer investeren in duurzaam vervoer en het planten van bomen. Natuurlijk is het een belangrijk onderwerp voor hun generatie, maar alsnog was het erg leuk om te zien.”
Een onderdeel van de cultuur
Mirjam de Vries concludeert: “Dit soort workshops en activiteiten zijn leuk en zinvol. De duurzame ambitie is belangrijk. Ik hoop dat het uiteindelijk volledig in het programma opgenomen zal zijn. Eigenlijk dat het geen ambitie meer is, maar een normaal onderdeel van onze cultuur.”