Rijswijkse Witgoedregeling binnen vier minuten uitverkocht

Rijswijkse Witgoedregeling binnen vier minuten uitverkocht

Donderdag om 10:00 opende de Gemeente Rijswijk de inschrijving voor de witgoedregeling. In de witgoedregeling kan een inwoner met een laag inkomen een kapot apparaat laten repareren of vervangen. Tot teleurstelling van een grote groep mensen waren de 650 bonnen die beschikbaar waren binnen vier minuten allemaal vergeven. Gezinnen die voor deze regeling in aanmerking kwamen hebben ontvingen hiervoor een brief met een unieke code.

Bewoners ontevreden over uitvoeren actie
Bij onze redactie kwamen donderdag verschillende reacties binnen van inwoners die zich afvroegen of deze regeling eerlijk is verlopen. “Toen ik belde om even over 10.00 uur (de start van de actie) waren alle bonnen reeds vergeven. Vanuit mijn ervaring  als sociaal-financieel adviseur kon ik van tevoren reeds bedenken dat slechts een klein deel van de gezinnen met een unieke code, voor de bon in aanmerking zou komen” aldus een inwoner in een reactie.

Politiek stelt vragen over dit onderwerp
Tijdens de raadsvergadering van donderdag vroegen de fracties van Wij. Rijswijk en Beter voor Rijswijk aandacht voor de witgoedregeling. Alice Prenger van Beter voor Rijswijk: “Het regende klachten bij onze fractie over de uitvoering van deze regeling. Mensen die aan het loket van het gemeentehuis stonden zijn weggestuurd omdat de aanvraag alleen digitaal kon. Ook mensen die niet taalvaardig zijn moeten kunnen meedoen.” Irene Jansen-Dirkx van Wij. Rijswijk voegde er aan toe dat de medewerker achter het loket ook niet voldoende op de hoogte was van de regeling.

Ook analoog indienen was mogelijk
Wethouder Wit reageerde op de vragen van de raad: “Ik kan u vertellen dat ook ik verrast was van de snelheid waarmee de actie gegaan is. We wisten dat de vraag groot zou zijn, maar dat er om 10:00 uur al 900 huishoudens in de wacht zouden staan hadden we niet verwacht. Ik begrijp dat het teleurstellend is voor mensen die achter het net vissen.” Mark Wit bevestigde ook dat mensen nooit geschoffeerd mogen worden, dus als Rijswijkers niet juist te woord zijn gestaan aan het loket dan is dat niet goed. Over de manier van indienen van aanvragen voor de regeling bevestigt de wethouder dat het niet alleen digitaal aangevraagd kon worden. “Mensen konden bij Stervoorde een formulier invullen. Daarom hadden we speciaal voor de donderdag gekozen.”