De leerlingen van StanislasPro in Rijswijk gingen aan de slag met de vraag: “Hoe kunnen we ons schoolplein hittebestendig en duurzamer maken?” Zij presenteerden vorig jaar december hun resultaten aan de gemeente, Hoogheemraadschap Delfland en Stichting Steenbreek.
Speaking Minds Project
De leerlingen deden mee aan het programma Speaking Minds van Save the Children. Dit programma laat jongeren meedenken met beleid van de gemeente. Het thema Natuur en Klimaat is gekozen, vanwege de zorgwekkende ontwikkelingen rondom klimaatverandering. Deze kwestie heeft invloed op iedereen, inclusief jongeren. De leerlingen leerden meer over hittestress, klimaatverandering en vergroening.
Wethouder Duurzaamheid, Mark Wit, bracht een bezoek aan de leerlingen om te vertellen wat er met hun adviezen wordt gedaan.“Het schoolplein moet groener zodat er minder hittestress is en het er ook leuker uitziet op het schoolplein”, vertelde een van de leerlingen in december.
De voorgestelde maatregelen omvatten onder andere het plaatsen van een groene haag langs het hek, het verhogen van het aantal bomen op het schoolplein om schaduw te creëren, en het toevoegen van plantenbakken om de omgeving een levendiger aanzicht te geven.
Uitvoering van ideeën
Wethouder Mark Wit was erg enthousiast over deze duurzame ideeën van de leerlingen: “Ik ben blij dat jullie meer geleerd hebben over klimaatverandering en hittestress. Een groot probleem, waar we steeds meer van gaan merken. Jullie gaven aan dat het in de zomer soms al te warm is op het schoolplein om in de pauze naar buiten te gaan. Dat is natuurlijk niet fijn. Jullie advies voor meer planten en schaduwplekken zal helpen om het wat aangenamer te maken.”
Na een evaluatie door de gemeente en de schoolleiding, is vastgesteld dat sommige voorgestelde plannen niet haalbaar zijn, zoals de bouw van een serre of het verplaatsen van het pannaveld. Echter, de aanbevelingen om meer planten op het schoolplein te plaatsen en schaduwplekken te creëren, zijn wel haalbaar.
Er wordt nu een plan gemaakt voor de uitvoering, waarbij het Hoogheemraadschap Delfland ook helpt. Samen met de leerlingen wordt een schets gemaakt. Als de veranderingen zijn gemaakt, zullen de leerlingen zelf voor het onderhoud zorgen. De tegels die worden verwijderd voor de planten, worden gebruikt voor het NK-Tegelwippen, dat binnenkort begint.