[RADIO] Alfred van Kesteren van ondernemersfonds Leidschendam Centrum in de studio

[RADIO] Alfred van Kesteren van ondernemersfonds Leidschendam Centrum in de studio

Alfred van Kesteren, voorzitter van de Stichting Promotie Leidschendam Centrum, was tijdens Aan de Sluis 2024 te gast in onze pop-up studio in de Damlaan. Hij besprak onder andere de evolutie van de jaarlijkse festiviteiten in het centrum van Leidschendam. Het oude centrum van Leidschendam biedt met bijna 100 ondernemers, waaronder veel speciaalzaken, een unieke winkelervaring. Tijdens evenementen zoals “Aan de Sluis” doen veel winkeliers mee.

Vlietdagen
Voorheen stonden de “Vlietdagen” centraal, een evenement dat plaatsvond in zowel Leidschendam als Voorburg en soms drie dagen duurde. Sinds dit jaar is er echter een verschuiving geweest naar een nieuwe aanpak: “Aan de Sluis 2024,” een eendaags evenement met een andere naam en opzet.

Waarom de Verandering?
Concentratie in Leidschendam: De laatste jaren verplaatste het evenement zich steeds meer richting Leidschendam, terwijl Voorburg zich richtte op een nieuw evenement genaamd “Walk Downtown.” De gemeente, als belangrijke sponsor, stelde voor om het evenement een nieuwe naam te geven. Daarom is “Aan de Sluis” geïntroduceerd.

Waarom de Naam “Aan de Sluis”?
De naam verwijst naar de Sluis in Leidschendam, het centrale punt van het evenement. Het festival concentreert zich rondom deze historische plek, met activiteiten op het Damplein, de Damstraat en het Molenpad.

De Nieuwe Opzet: Eendaags Evenement
Vanwege stijgende kosten is ervoor gekozen om het evenement in te korten tot één dag. Dit helpt om het evenement betaalbaar te houden, aangezien de kosten voor beveiliging en andere logistieke zaken anders te hoog zouden oplopen.

Promotie en Aandacht
De organisatie heeft diverse kanalen gebruikt om het evenement te promoten, waaronder kranten, posters, flyers en sociale media. Hierdoor wisten veel mensen van het evenement af en werd het stadsontbijt, een gratis initiatief van de gemeente, binnen 45 minuten uitgedeeld aan de bezoekers.

De rol van de Stichting Promotie Leidschendam Centrum
De Stichting Promotie Leidschendam Centrum fungeert als een ondernemersfonds en organiseert evenementen en activiteiten in het centrum. Ondernemers betalen via een reclamebelasting een bijdrage aan het fonds, waarmee activiteiten zoals “Aan de Sluis” worden bekostigd. Ook andere festiviteiten, zoals Sinterklaasintochten en Koningsdag, worden door de stichting georganiseerd.

Toekomstplannen en Activiteiten
De stichting heeft nog andere activiteiten gepland, waaronder de Kerstactiviteiten op het Damplein en de Sinterklaasintocht. Alfred van Kesteren benadrukt dat ondernemers betrokken zijn bij de activiteiten en hun input kunnen leveren.