Rijswijk in 2050: mooier, groener en veiliger

Rijswijk in 2050: mooier, groener en veiliger

Het welzijn van de Rijswijkers verbeteren en de stad mooier, groener en veiliger maken met meer voorzieningen en beter openbaar vervoer, dat is wat uit het onderzoek in het kader van de omgevingswet- en visie is gekomen. Als het aan de gemeente ligt, is dat in 2050 allemaal het geval. Net als een flinke uitbreiding van het aantal woningen en een overeenkomstig aanbod van zorgvoorzieningen. Het bureau Kuiper Compagnons legt in ‘Gezonde buitenplaats in de metropool’ uit hoe dat in z’n werk gaat. Voor wie er meer over wil weten belegt de gemeente op 16 december een inloopavond voor iedereen die met de plannen te maken krijgt. In het Huis van de Stad van 19:00 tot 21:00 in de avond.

Sterkst groeiende gemeente
Rijswijk wacht groei, constateren de onderzoekers van Kuiper Compagnons en gaan ervan uit dat de gemeente ‘naar verwachting zelfs één van de sterkst groeiende gemeentes van het land” wordt. Die verwachting betekent in elk geval woningbouw. Rijswijk denkt daarbij vooral aan koop- en huurwoningen in de gemiddelde prijsklasse en aan sociale huurwoningen, staat in de ontwerp omgevingsvisie ‘Gezonde buitenplaats in de metropool’. Niet in de laatste plaats zijn dat woningen waar bijvoorbeeld ouderen lang zelfstandig kunnen blijven en woningen voor kleinere huishoudens. Als het even kan, komen die in de stad en in verbouwde bedrijfsgebouwen.

Woningen
Tot aan 2040 laat Rijswijk in overleg met de regio Haaglanden ongeveer 11.000 woningen bouwen. Tegen die tijd moet blijken of dat genoeg is. Rijswijk en omgeving groeien fors, zien de onderzoekers van Kuiper Compagnons. Dit jaar telt de gemeente zo’n 60.000 inwoners; in 2050 zullen dat er ruim 82.000 zijn. In dat jaar is volgens het bureau ook het aantal ouderen verdubbeld. Zij en anderen moeten zich dan van voldoende zorg en ondersteuning verzekerd weten. En voor iedereen moet er een ruim aanbod van horeca en winkels zijn.

Ongelukken
Al die woningen zorgen voor meer drukte op straat. Nu al gebeuren daar relatief veel ongelukken. De onderzoekers adviseren meer rekening te houden met fietsers en voetgangers en stellen voor het openbare vervoer te verbeteren. Bijvoorbeeld door het bestaande station aan te pakken en het station Rijswijk Buiten te bouwen. Vooralsnog ziet Kuiper Compagnons meer autoverkeer komen, ook al neemt het daadwerkelijke autobezit af.