Nieuwe regeling moet parkeerdruk in Rijswijkse wijken verlagen

Nieuwe regeling moet parkeerdruk in Rijswijkse wijken verlagen

Tien jaar geleden werd voor het laatst een strategie vastgesteld rondom het parkeerbeleid in Rijswijk. Daarom ligt er nu een raadsvoorstel op tafel om deze afspraken te actualiseren en meer naar de huidige situatie te trekken. De huidige regels richten zich vooral op parkeerproblematiek en ruimtedruk in Rijswijk. Er werd een lang debat gevoerd tijdens de forumvergadering van dinsdag 3 juni.

Parkeerdruk hoog
Een grote uitdaging in verschillende wijken van Rijswijk is de parkeerdruk. Deze wordt voor een deel veroorzaakt door het groeiend aantal huizen en bijbehorende auto’s die gebruik maken van de huidige voorraad van parkeerplaatsen. Een andere reden van de parkeerdruk komt van mensen die vanuit buurgemeenten zoals Den Haag, met de auto naar Rijswijk komen om hier gratis te parkeren en op de tram te stappen. Dit zie je bijvoorbeeld gebeuren in Cromvliet en Leeuwendaal, maar ook in de Strijp.

Regeling niet meer van deze tijd
De nieuwe regels die in het plan worden voorgesteld moeten zorgen voor duidelijkheid, eerlijkheid en flexibiliteit in het omgaan met parkeerruimte. De oude regeling biedt onvoldoende houvast om effectief op deze veranderingen in te spelen. Denk daarbij aan buurgemeenten die betaald parkeren ingevoerd hebben.

Eerlijke verdeling van parkeerruimte
De uitgangspunten van de regeling zijn helder: parkeerruimte moet eerlijk verdeeld worden. Bewoners, ondernemers en bezoekers krijgen prioriteit, niet de automobilisten uit buurgemeenten. Nieuwe bouwprojecten worden zelf verantwoordelijk voor parkeeroplossingen op eigen terrein, om extra druk op de openbare ruimte te voorkomen. Als er parkeergelegenheid is op eigen terrein dan kan er geen aanspraak gemaakt worden op een vergunning. Het uitgangspunt is dat bij verkoop of verhuur altijd duidelijk gesteld wordt dat dit de regelingen zijn.

Zonder besluit dreigt achterstand
Op dit moment is de gemeente Rijswijk beperkt in het doorvoeren van aanpassingen vanwege de vastgestelde regels. Met de aanpassing van de regels kan er per wijk gekeken worden naar maatwerk. In de basis komen er drie verschillende tijdzones. Standaard wordt betaald parkeren ingevoerd tussen 18:00 en 00:00. “Stel dat de Strijp last krijgt van regelingen in Den Haag, dan kunnen we daar in de nieuwe regeling kiezen voor het aanpassen van de parkeertijden naar 12:00 tot 00:00 als dat nodig is,” aldus wethouder Sandra van de Waart.

Langparkeerders van buurgemeenten weren
Een voorbeeld van een wijk waar veel druk bestaat is Leeuwendaal. Daar moeten de parkeerders uit Den Haag geweerd worden. Door de parkeertijden te verruimen in dit gebied vanaf 12:00 uur zullen werkenden die nu gratis over de gemeentegrens parkeren gedurende de dag, eerder kiezen om dit niet meer te doen.

Eén vergunning voor heel Rijswijk
Bewoners kunnen aanspraak maken op een vergunning voor hun wijk. Ed Braam van Beter voor Rijswijk pleit voor de mogelijkheid om een vergunning in te voeren die in heel Rijswijk gebruikt kan worden. Wethouder van de Waart gaf aan dat ze hier geen voorstander voor is omdat ze denkt dat de parkeerdruk op bepaalde plekken heel hoog kan worden. Ze noemde de zaterdagmarkt in Oud-Rijswijk. Braam denkt echter dat dit geen probleem hoeft te zijn. “Er zijn 33.000 plekken en 24.000 auto’s dus er zijn nog 9.000 vrije plekken,” aldus Braam. Maarten van ’t Eind van GroenLinks denkt dat één vergunning gaat leiden tot onnodige autoritten in Rijswijk. Ondernemers kunnen zo’n vergunning voor heel Rijswijk wel aanvragen. Dit komt omdat ze in heel Rijswijk moeten werken en kunnen parkeren.

Vergunning aanvragen kan altijd
Welke vergunning er dan ook komt, het blijft voor Rijswijkers altijd mogelijk om een vergunning aan te vragen. Hier had de fractie van Wij. Rijswijk vragen over. Ook is toegezegd dat het in veel gevallen ook mogelijk blijft om een tweede vergunning aan te vragen. Als een bewoner meerdere vergunningen aanvraagt wordt er gekeken naar de capaciteit.

Fietsparkeren ontbreekt
Fietsparkeren staat niet in het voorstel. Dit hadden GroenLinks en D66 wel graag gezien. Constantijn Dolmans van D66: “In een tijd waarin actieve mobiliteit cruciaal is voor gezondheid, klimaat en inclusiviteit, is het onbegrijpelijk dat fietsparkeren geen belangrijk onderdeel is van deze nota.” De wethouder gaf aan dat ze fietsparkeren een belangrijk aspect vindt, maar dat dit niet in deze regeling is opgenomen. Deze regeling gaat in de basis over het verkleinen van de parkeerdruk en het mogelijk maken van maatwerk in de wijken. Dat neemt niet weg dat de gemeente het gebruik van de openbare ruimte wel beter wil afstemmen met belangen, zoals fietsen, lopen en vergroening. Danny van Dam sloot zich aan bij de partijen en ziet ook graag dat de bosjes met fietsen in de wijk centraal op een fietsparkeerplaats samen komen.

Raad vervolgt debat op 19 juni
Het raadsvoorstel zal nog een keer op de agenda komen voor een extra debat op 19 juni. Daar zal besloten worden of het plan wordt goedgekeurd. De raad kan het voorstel ook goedkeuren met verzoeken tot wijzigingen of toevoegingen.