Nieuwe tramlijn moet drukke Binckhorst ontlasten, maar autoverkeer blijft groot probleem

Nieuwe tramlijn moet drukke Binckhorst ontlasten, maar autoverkeer blijft groot probleem

De komst van de gloednieuwe Vlietlijn een tramlijn die Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk met elkaar moet verbinden, moet de drukte op de wegen in en rond de Binckhorst flink verminderen. Toch blijkt uit verkeersprognoses voor 2040 dat het autoverkeer ook in de toekomst voor grote obstakels zal zorgen meldt het AD.

Grote plannen voor groeiende stad
De Binckhorst en het Central Innovation District zijn aangewezen als belangrijke uitbreidingslocaties voor Den Haag. Tot 2040 moeten er in deze gebieden zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bij komen. Om te voorkomen dat de nieuwe stadswijk volledig dichtslibt door autoverkeer, wordt stevig ingezet op aantrekkelijk openbaar vervoer.

Investering van ruim een half miljard euro
De Vlietlijn, met een investering van ruim een half miljard euro, vormt daarin de belangrijkste pijler. De tramlijn moet Den Haag Centraal via de Binckhorstlaan verbinden met Voorburg, Rijswijk en Delft. Het project is een samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), ProRail en vervoerder HTM.

Meer fietsers en OV-gebruikers, maar ook meer auto’s
Volgens een verkeersonderzoek van adviesbureau Haskoning zal het aantal reizigers van en naar de Binckhorst tegen 2040 toenemen van 44.000 naar ruim 159.000 per dag. Ook het aantal woningen stijgt dan van zeshonderd naar 12.800, terwijl het aantal arbeidsplaatsen verdubbelt.

De komst van de Vlietlijn zorgt ervoor dat meer mensen de fiets of het openbaar vervoer zullen pakken: naar verwachting 51.700 fietsers en 16.400 tram en busreizigers per dag. Toch stijgt het autoverkeer enorm. In 2040 wordt gerekend op 43.000 autoritten per dag, een toename van ruim 80 procent ten opzichte van 2023.

Alsnog te drukke kruispunten
Ondanks de nieuwe tramlijn zullen belangrijke kruispunten overbelast blijven. Met name de Neherkade-Rijswijkseweg en de kruising Mercuriusweg-Binckhorstlaan worden in het onderzoek genoemd als knelpunten waar de verkeersdruk te hoog wordt. “Er zijn in 2040 veel kruispunten met een te zware belasting” zeggen de onderzoekers. Ook de tram zelf zou op sommige plekken last krijgen van lange wachtrijen door opstoppingen met autoverkeer.

Opzoek naar oplossingen
Om de doorstroming te verbeteren, worden verschillende maatregelen overwogen. Een van de ideeën is een zogeheten ‘knip’ voor autoverkeer bij de Geestbrug, waardoor doorgaand verkeer wordt ontmoedigd. Ook kijken de betrokken gemeenten naar de mogelijkheid om delen van de tramlijn ondergronds aan te leggen.

De komende periode werken de gemeenten en de MRDH verder aan het plan voor de Vlietlijn. Of de nieuwe tram daadwerkelijk de verkeersproblemen van de Binckhorst kan oplossen, zal de toekomst moeten uitwijzen.