Virtueel fietsen voor ouderen in Cardia en Florence

Virtueel fietsen voor ouderen in Cardia en Florence

Twee locaties van ouderenzorgorganisatie Cardia en Florence hebben een zogenoemde Silverfit ter beschikking gesteld gekregen door de gemeente. Met dit apparaat worden spelelementen toegevoegd aan beweegactiviteiten. Dit maakt het leuker voor de gebruikers om een activiteit uit te voeren. Wethouder Mark Wit  ging op bezoek bij de ouderen om de Silverfit te testen.

Silverfit
De Silverfit is een apparaat waar spelelementen aan toegevoegd zijn. Het is een soort fietstoestel dat je voor een stoel kan zetten. De gebruiker kan met de voeten trappen, maar ook met de handen. Zo kunnen mensen die minder goed ter been zijn toch gebruikmaken van de Silverfit. Omdat je niet op het apparaat zelf hoeft te zitten, maar het voor een stoel schuift, kan iemand in een rolstoel er ook gebruik van maken. Voor de gebruiker hangt een groot tv-scherm die gekoppeld is aan het fietsapparaat. Hierop kun je verschillende fietsroutes selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld door het centrum van Amsterdam fietsen, of over de boulevard van Scheveningen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook de Mont Ventoux beklimmen. Het aanbod fietsroutes is enorm.

Voldoende bewegen
Uit cijfers van de gezondheidsgids van de GGD blijkt dat slechts 30 procent van de inwoners van 65 jaar en ouder in Rijswijk voldoet aan de beweegrichtlijn. De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners van alle leeftijden voldoende bewegen. In Rijswijk is volop gelegenheid om te bewegen, doordeweeks of in het weekend, binnen of buiten. Wethouder Mark Wit: “Ik vind het mooi om te zien dat bewoners enthousiast gebruik maken van de Silverfit. In de uitvoeringsagenda gezondheid, sport en preventie hebben we afgesproken om ontmoetingen te stimuleren waarbij bewogen wordt. Gebruikers kunnen samen een spel spelen op de Silverfit, of gewoon even kijken bij een ander. Zo ontmoeten zij elkaar en tegelijkertijd bewegen ze.”

Beweeggames
Beweeggames worden al langere tijd ingezet om ouderen meer te laten bewegen. Deze games hebben positieve effecten op de fysieke en mentale gezondheid. Door spelelementen toe te voegen aan een activiteit wordt het voor de gebruikers leuker om de activiteit te doen. De motiverende kracht van games beïnvloedt het gedrag van mensen positief. Voorbeelden van spelelementen die vaak worden toegepast zijn: punten verdienen, ranglijsten en levels halen. Met de Silverfit is het niet alleen mogelijk om zonnige bestemmingen in Spanje of Argentinië te bezoeken, ook kunnen gebruikers even terug in de tijd. Zo kun je zien hoe verschillende Nederlandse steden eruitzagen, bijvoorbeeld tussen 1960-1970, of in de jaren ’90. Dit helpt bij het ophalen van herinneringen van de gebruikers. “Soms zegt een oudere wel eens ‘Goh, hier liep ik vroeger altijd naar de supermarkt’, de herinnering komt dan terug en het levert gelijk mooie gespreksstof op”, vertelt fysiotherapeut Marten Boverhof.

Populair
De bewoners van Onderwatershof moeten soms zelfs in de rij staan, zo populair is het apparaat op de woongroep. Maar dat ze soms even moeten wachten, mag de pret niet drukken. Vanuit de zaal klinken her en der positieve geluiden en nadat de wethouder het apparaat mocht uitproberen, kruipt er snel weer een bewoner achter. Wethouder Wit is net als de bewoners enthousiast over de Silverfit: “Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe techniek ingezet wordt om ouderen te helpen met bewegen, maar daarnaast ook helpt bij het ophalen van herinneringen doordat de gebruiker uit zoveel beeldmateriaal kan kiezen. Deze dubbele functie maakt de Silverfit een fantastisch apparaat. Ik hoop dan ook dat de bewoners hier nog lang plezier aan beleven.”