De gemiddelde schermtijd van Nederlanders ligt op gemiddeld op 5,5 uur per dag. Dat blijkt uit onderzoek van Team Lewis, in samenwerking met marktonderzoeksbureau GWI. De bedrijven deden onderzoek naar hoe veranderend consumentengedrag om een nieuwe marketingbenadering vraagt.
Lage score ten opzichte van de rest van de wereld
Van deze 5,5 uur worden er drie uur en 9 minuten gespendeerd aan een computer- of tabletscherm. De schermtijd van een mobiele telefoon ligt op gemiddeld 2 uur en 21 minuten per dag. Een gemiddelde schermtijd van 5,5 uur klinkt hoog, maar als je het vergelijkt met de rest van de wereld dan scoren we laag. Volgens het onderzoek spenderen mensen wereldwijd namelijk 7 uur per dag op een scherm. Dat is maar liefst 2.555 uur op jaarbasis. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, België, Frankrijk, Italië, Duitsland, Australië, Hong Kong, Maleisië, Portugal, Singapore, Het Verenigd Koninkrijk, de VS en Spanje.
Corona zorgt voor meer schermtijd
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we wereldwijd een stuk meer tijd achter een scherm besteden. Alleen in Australië, Maleisië, Singapore en de VS was dit niet het geval. Verder bleek uit het onderzoek dat we gemiddeld drie apparaten per persoon hebben. Niet alleen jongeren besteden steeds meer tijd achter een scherm: ook ouderen zijn steeds vaker in het bezit van een smartphone, tablet op een laptop. Speciaal voor de groep ouderen die graag meegaat met de tijd, biedt Bibliotheek Oostland cursussen aan om de vaardigheden met computer, smartphone of tablet te vergroten. Ook bij vragen over de CoronaApp en de QR-code kan men daar terecht.
Nederlanders kopen steeds minder telefoons
Ondanks dat we meer tijd op onze mobiele telefoons doorbrengen, kopen we steeds minder telefoons. Tegenwoordig gebruikt meer dan 56 procent van de Nederlanders hun smartphone drie jaar of langer. Dit heeft ook gevolgen voor de abonnementen die worden afgesloten. Iets meer dan de helft van alle Nederlanders (55 procent) heeft inmiddels een sim only-abonnement. Dat blijkt uit onderzoek van een bekende prijsvergelijkingswebsite, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Het gebrek aan nieuwe smartphone-innovaties wordt als één van de belangrijkste redenen genoemd om voor het goedkoopste sim only abonnement te kiezen. Hierdoor kiest men minder snel voor een nieuw (luxer) toestel.