Al generaties lang heeft de familie Vrijenhoek hun welbekende, en door Rijswijk geliefde slagerij draaiende gehouden. In 1934 Opende de toen nog paardenslagerij zijn deuren in de Herenstraat in Oud Rijswijk, waar het tot op heden nog gevestigd is. Inmiddels zijn ze al drie generaties verder. Zaterdag 6 april werd de mijlpaal gevierd met live muziek en gezelligheid. Hoe de slagerij met succes en tegenslagen is omgegaan blikken we op terug.
Opening van de slager
Karel Vrijenhoek heeft de slagerij geopend. Toentertijd mocht er alleen paardenvlees verkocht worden, maar na de oorlog kwam er een nieuw diplomastelsel. Het was toen mogelijk om diploma’s te halen voor het gehele bedrijf. Dat houdt in dat er niet alleen één specifiek soort vlees verkocht mocht worden, het hele assortiment was verkrijgbaar. Toen zoon Dick het van zijn vader overnam in 1974 zijn ze doorgegaan met de verkoop van alle soorten vlees.
Voor- en tegenspoed
Uiteraard heeft de slagerij ook tegenslagen gekend. De welbekende ziektes waar Nederland mee geconfronteerd is hebben ervoor gezorgd dat er af en toe ‘geen cent te makken’ was. Ook de beruchte epidemie COVID heeft een tijdje roet in het eten gegooid. Echter, omdat de slagerij een voedingssector is, mochten ze tijdens de coronaperiode openblijven. Hier hebben ze dan gelukkig ook snel van weten te ontsnappen.
Jongste zoon
Dicks zoon Job heeft een totaal andere opleiding gedaan. Hij heeft een technische opleiding gevolgd maar uiteindelijk heeft hij er toch voor gekozen steeds vaker in de winkel van zijn vader te helpen. Parttime werkt Job ergens anders, maar voor het grootste deel is hij werkzaam als ondernemer in de Slagerij. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de catering, workshops en de vele barbecues die zij verzorgen.
Groeiende business
Om met de tijd mee te gaan houden ze nu ook een webshop bij. “Alleen een winkeltje met klanten red je het niet mee in deze tijd. Zeker met de webshop zien we een enorme groei plaatsvinden. De winkel is het belangrijkste, maar je hebt ook internet nodig om je kenbaar te maken aan de rest van de wereld. En dit lukt ook, want we versturen van Maastricht tot aan Groningen pakketjes met producten.” aldus Job.