Een 91-jarige vrouw uit de wijk is gisteren slachtoffer geworden van telefonische oplichting. De vrouw werd gebeld door iemand die zich voordeed als een medewerker van haar bank. De nepmedewerker vertelde haar dat er iets mis was met haar bankpas en dat er een jongeman langs zou komen om de pas op te halen. Omdat het gesprek zo vertrouwelijk en overtuigend klonk, had de vrouw geen argwaan en gaf zij haar bankpas af.
Honderden euro’s verdwenen van rekening
Even later ontdekte de vrouw dat er meerdere honderden euro’s van haar rekening waren verdwenen. Gelukkig werd de bank al snel op de hoogte gebracht van de verdachte transacties. De fraude-afdeling blokkeerde onmiddellijk haar rekening, wat verdere schade voorkwam. De vrouw was echter diep geschokt door het incident en doet nu aangifte van oplichting.
Onderzoek naar de daders
De politie heeft de zaak in onderzoek genomen en hoopt de daders snel op te sporen. Dit incident maakt deel uit van een bredere stijging van babbeltrucs en telefonische oplichting, waarbij vaak oudere mensen het slachtoffer zijn. Zij worden misleid door oplichters die zich voordoen als betrouwbare instanties.
Ouderen op hun hoede
De politie waarschuwt inwoners van Leidschendam-Voorburg, en met name ouderen, om alert te blijven voor dit soort oplichting. “Banken en de politie zullen nooit telefonisch om persoonlijke gegevens vragen of om bankpassen op te halen”, aldus een woordvoerder van de politie. “Het is belangrijk om nooit zomaar in te gaan op een telefonisch verzoek om uw gegevens te verstrekken.”
Bescherming tegen oplichting
Voor meer informatie over hoe u zich kunt beschermen tegen dit soort oplichting, kunnen inwoners terecht op de website van de politie: www.politie.nl. Trap niet in dergelijke trucs en blijf waakzaam.