Bomvolle metro’s door spoorwerkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag

Bomvolle metro’s door spoorwerkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag

Door werkzaamheden aan het treinspoor tussen Den Haag en Rotterdam moeten reizigers de komende twee weken extra moeite doen om hun bestemming te bereiken, meldt Omroep West. Omdat er geen treinen rijden, stappen veel treinreizigers over op metro E, waardoor het in de metro’s extreem druk is. Dit zorgt voor frustratie en lange wachttijden voor de reizigers.

Werkzaamheden aan het spoor
Van 12 tot 27 maart vinden er grote werkzaamheden plaats aan het spoor tussen Delft Campus en Rotterdam. Gedurende deze periode rijden er geen treinen tussen deze twee steden. Dit heeft als gevolg dat veel reizigers de metro E van de RET tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Slinge nemen. Dit zorgt voor enorme drukte op de metrolijnen, met reizigers die niet eens meer in de metro kunnen stappen door de overvolle cabines.

Extra drukte op metro’s
Op stations zoals Pijnacker-Zuid laten reizigers metro’s voorbijgaan, omdat ze simpelweg niet meer passen. “Je kan gewoon niet instappen,” zegt een gefrustreerde vrouw op het station. Dit is voor veel reizigers de dagelijkse realiteit door de grote toestroom van reizigers die de metro nemen als alternatief voor de trein.

Aanpassingen van de RET
De RET heeft extra metro’s ingelegd in de spitsuren en verhoogde de frequentie van buslijn 40 van Rotterdam Centraal naar Delft om de drukte op te vangen. Toch blijkt dat de extra ritten niet voldoende zijn om de drukte te verminderen. “De metro kan niet kop-staart rijden,” zegt een woordvoerder van de RET. Dit betekent dat de capaciteit op het spoor niet verder kan worden vergroot.

Advies van de NS
De NS biedt alternatieven voor reizigers die last hebben van de drukte. Ze adviseren om via Gouda te reizen of een pendelbus te nemen als dat mogelijk is. De NS waarschuwt echter dat de metro geen officiële omreisroute is en dat NS-vervoersbewijzen niet geldig zijn in de metro van de RET. “Het is niet verboden om de metro te nemen, maar we raden aan om andere routes te overwegen voor een rustigere reis,” aldus een woordvoerder van de NS.

Geen extra maatregelen van de NS
Hoewel de drukte in de metro’s aanzienlijk is, heeft de NS geen plannen om extra maatregelen te nemen. “Als er iets moet veranderen, is dat aan de RET,” zegt de woordvoerder. De NS blijft zich richten op alternatieve routes zoals busvervoer en omreizen via Gouda om de overlast voor reizigers te beperken.

Conclusie
De komende twee weken wordt het voor veel reizigers een uitdaging om snel en comfortabel van Den Haag naar Rotterdam te reizen. Ondanks de extra maatregelen blijven de metro’s overvol, en moeten reizigers zich voorbereiden op lange wachttijden en drukte.