Op 8 en 10 april komt het fietsverkeersexamen terug naar Rijswijk. Dit evenement wordt georganiseerd voor diverse basisscholen in Rijswijk. De afgelopen jaren zijn er steeds meer fatbikes te vinden op de weg, ook bij kinderen en jongeren. De vraag is: moeten fatbikes worden opgenomen in het fietsverkeersexamen? Rijswijk.tv sprak met bewoners.
VVN verbiedt fatbikes, maar laat e-bikes wel fietsen
Ook dit jaar sluit Veilig Verkeer Nederland (VVN) fatbikes uit van deelname aan het fietsverkeersexamen. Wel laat de VVN weten dat reguliere e-bikes nog wel zijn toegestaan, mits ze op de lichtste trapondersteuning staan. Fatbikes worden niet toegestaan op de examens, omdat de vrijwilligers die de examens afnemen niet goed genoeg kunnen controleren of de fatbikes aan de wettelijke eisen voldoen. De VVN zegt: “Zelfs de politie heeft grote moeite om te achterhalen of een fatbike is opgevoerd of voorzien is van illegale opvoersoftware of een te hoog vermogen heeft.”
Boze ouders reageren op verbod fatbikes tijdens examen
Ouders in Rijswijk zijn gefrustreerd over het feit dat hun kinderen niet worden toegelaten met hun fatbike. Een ouder zegt tegen Rijswijk.tv: “Het is belachelijk dat fatbikes niet worden meegenomen in de examens.” Een andere ouder zegt woedend: “Mijn dochter voelt zich buitengesloten omdat ze niet op haar fatbike mag rijden. Dit is echt oneerlijk.” Vooralsnog blijft de fatbike niet toegestaan op het fietsverkeersexamen.
Verschil tussen e-bikes en fatbikes
Er zijn een aantal verschillen tussen de E-bikes en fatbikes. E-bikes gebruiken vaak een koppelsensor, die de ondersteuning aanpast op de trapkracht en stopt zodra de fietser stopt met trappen. Dit zorgt voor een gecontroleerde rij-ervaring. Fatbikes hebben vaak een rotatiesensor, die direct maximale ondersteuning geeft zodra de pedalen bewegen, zelfs zonder trapkracht. Hierdoor kan de fiets abrupt versnellen of doorrijden na het stoppen met trappen, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken, vooral bij kruispunten of bochten. Dit maakt fatbikes met een rotatiesensor minder veilig dan e-bikes met een koppelsensor.