Wie zich op de fiets van Steenvoorde Zuid naar Oud Rijswijk waagt, krijgt geen standaard ritje, maar een ware hindernisbaan voorgeschoteld. Van omleidingen en afsluitingen tot illegale paadjes door het park, de tocht is avontuurlijk, soms verwarrend, maar stiekem ook best charmant.
Startschot: chaos op de Prinses Beatrixlaan
De reis begint al enerverend bij de Prinses Beatrixlaan. Fiets je vanaf het tankstation richting de Sir Winston Churchilllaan, dan moet je keuzes maken: slinger je via de stoplichten naar de overkant of duik je de woonwijk in? Beide opties zijn niet bepaald intuïtief. Blijf je op de Beatrixlaan, dan kom je via het Bogaardplein – gezellig, maar druk. Kies je voor de Markenlaan, dan beland je middenin een toeristische fietstocht, compleet met kerkelijke tussenstop.

Prinses Beatrixlaan
Steenvoordelaan: één pad, twee kanten
Een klein stukje verderop biedt de Steenvoordelaan een nieuw obstakel: het fietspad aan de Bogaard-zijde is verdwenen. Fietsers worden gedwongen over te steken. Een handige plek daarvoor zou de Henri ter Hall-singel zijn, maar daar bots je met voetgangers en een krap zebrapad, een uitdaging op zichzelf.
De ultieme test: de Karel Doormanlaan
Rondom de Karel Doormanlaan wordt het pas echt ingewikkeld. Daar is een groot bouwproject gestart, waardoor zowel de Sir Winston Churchilllaan als de Doormanlaan zelf zijn afgesloten. Wie slim is, probeert het via de Generaal Swartlaan, helaas, ook afgesloten. Dan rest er nog één optie: het parkje. Officieel verboden terrein voor fietsers, maar het rijdt heerlijk groen en schaduwrijk. En eerlijk is eerlijk, soms moet je buiten de lijntjes kleuren.

Karel Doormanlaan
Finishlijn? Ravesteijnplein zegt: nog even wachten
Net wanneer je denkt dat je er bent, wacht je een laatste uitdaging: het Ravesteijnplein. Door de langdurige herinrichting is fietsen hier vrijwel onmogelijk. Alternatieven zijn er gelukkig wel: via de Van Dijklaan of de Willem van Rijswijckstraat. Maar wie nog puf heeft, rijdt door naar de Frans Halskade – een fraaie, rustgevende afsluiter van een turbulente rit.

Hendrik Ravesteijnplein
Wanneer is het klaar?
De grote verbouwing van stadscentrum De Bogaard sleept zich voort. Officieel moet het project in 2033 worden opgeleverd, maar nu al staat de bouw stil op last van de gemeente wegens overlast. Het appartementencomplex De Groene Verbinding aan de Karel Doormanlaan moet begin 2027 klaar zijn. En de herinrichting van het Ravesteijnplein? Die wordt naar verwachting in de zomer van 2025 afgerond.

De Bogaard
Conclusie
Fietsen in Rijswijk is momenteel een spel van keuzes, afslagen en omwegen. Het is niet altijd efficiënt, soms zelfs illegaal, maar altijd een avontuur. Wie weet wordt het over een paar jaar een rechte lijn. Tot die tijd: helm op, ogen open, en genieten van de chaos.