[VIDEO] Wethouder waarschuwde 30 jaar geleden al voor gevaarlijke Schaapweg

[VIDEO] Wethouder waarschuwde 30 jaar geleden al voor gevaarlijke Schaapweg

Opnieuw is de Schaapweg in Rijswijk het toneel geweest van meerdere verkeersongelukken. Op donderdag 6 juni vonden er binnen één dag twee incidenten plaats. In de ochtend botste een fatbike op een auto ter hoogte van de Sir Winston Churchilllaan. Later die middag ging het opnieuw mis: door een nat wegdek kon een automobilist niet op tijd remmen en reed achterop een andere auto, waarbij de achterruit volledig sneuvelde.

Ruim dertig jaar geleden sprak toenmalig wethouder Etienne van Nassau zich al uit over de gevaarlijke situatie op deze kruising. Hij pleitte destijds voor de plaatsing van een verkeerslicht, maar de gemeente sluit die maatregel nu uit als oplossing.

Volgens omwonenden zijn dit geen op zichzelf staande incidenten. Ook eerder die week raakten twee auto’s betrokken bij een botsing op de kruising met de Generaal Spoorlaan, waarbij één persoon gewond raakte. Op sociale media wordt veel gereageerd. “Met het kruispunt is niks mis, het is overzichtelijk. Het zijn de bestuurders die niet opletten,” stelt een bewoner. Een ander schrijft: “Het zijn de mensen die er een puinhoop van maken.”

Verkeerslichten al decennialang onderwerp van gesprek
Opvallend is dat de verkeersveiligheid op dit deel van de Schaapweg al in 1991 onderwerp van gesprek was. Toenmalig wethouder van verkeersveiligheid Etienne van Nassau liet destijds weten dat het aantal daadwerkelijke ongelukken meeviel: “De verkeersveiligheid op dat punt valt naar het aantal feitelijke ongelukken eigenlijk wel mee,” zei hij. Toch erkende hij de ernst van de situatie: “Dat zijn vier ongelukken te veel, laat dat duidelijk zijn.”

Hij wees erop dat de beleving van verkeersveiligheid iets heel anders is dan de statistiek. “Er zijn een heleboel bijna-ongelukken en de omgeving reageert daar uiteraard toch nogal schrikachtig op.” Van Nassau liet weten dat hij begrip had voor de zorgen vanuit de buurt en toonde zich bereid tot actie: “Ik kan me heel goed voorstellen dat de wens dus leeft om dat op een betere manier te regelen dan dat het op dit moment feitelijk is.”

Een concreet voorstel werd ook toen al genoemd. Van Nassau zei in 1991: “Ik denk dat het alleszins gerechtvaardigd is om te onderzoeken of we daar niet op vooruit kunnen lopen door daar een stoplicht te plaatsen.” Toch hield hij een slag om de arm: “Ik kan niet zeggen dat dat op dit moment vaststaat. Ik kan zeggen dat ik op dit moment de bereidheid heb en daar inmiddels mee bezig ben om dat te onderzoeken.”

Ook gaf de voormalige wethouder meer dan 30 jaar geleden al aan dat de kruising in de toekomst voor problemen zou kunnen gaan zorgen: “Gelet op niet alleen deze signalen, maar ook een klein beetje vooruitlopend op de ontwikkelingen rondom de spoorbaan, is het nu al eigenlijk aan te nemen dat daar een intensivering van verkeer straks zal gaan plaatsvinden.”

Gemeente erkent knelpunten, maar sluit stoplichten voorlopig uit
Ruim dertig jaar later is het kruispunt nog steeds onveilig, maar verkeerslichten lijken voorlopig geen optie. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt in gesprek met de redactie van Feel Good Radio dat er op korte termijn wél nieuwe maatregelen worden genomen. “Deze moeten ook nog in overleg met de politie worden vastgesteld. De specifieke maatregelen worden daarna bekend.” Voor structurele verbeteringen is meer nodig. “Voor een structurele oplossing is een reconstructie van het kruispunt nodig.”

Hoewel in 1991 al werd gedacht aan een stoplicht, sluit de gemeente die optie nu uit. “Verkeerslichten zijn niet altijd de juiste oplossing vanuit verkeersveiligheid,” aldus de woordvoerder. Plannen om alsnog verkeerslichten te plaatsen zijn er op dit moment niet.

Eerdere maatregelen onvoldoende gebleken
De gemeente benadrukt dat er in het verleden al aanpassingen zijn gedaan. “De Schaapweg is teruggebracht van twee naar één rijstrook vanaf de Van Vredenburchweg, zodat automobilisten elkaar niet meer kunnen inhalen. Ook zijn er bij het kruispunt met de Generaal Spoorlaan fluorescerende borden, bliksemschichten op het wegdek, snelheidsaanduidingen en afstrepen van rijstroken aangebracht.”

Desondanks is het aantal incidenten nog altijd hoog. Tussen 2023 en 2024 zijn er meer dan 58 geregistreerde ongelukken op de Schaapweg geweest. In het bewonersforum op 11 maart beloofde de gemeente een verkeersveiligheidsanalyse voor het kruispunt. “Die wordt momenteel uitgevoerd,” bevestigt de gemeentewoordvoerder.

Toenemend verkeer al vroeg voorzien
Wethouder Van Nassau voorzag destijds al een toename van verkeer door veranderingen aan de Churchilllaan. “Over de Polakweg zal een behoorlijke toename van de verkeersstroom plaatsvinden, omdat die omgeleid moet worden door de afsluiting van de Churchilllaan.” In 1991 werd daarmee al vooruitgekeken naar een situatie die inmiddels werkelijkheid is geworden.