De Rijswijkse gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met een nieuwe tarieventabel voor parkeren in de Plaspoelpolder. Vanaf 1 oktober 2025 wordt in dit gebied een uitgebreide parkeerregulering ingevoerd, waarmee de gemeente de toenemende parkeerdruk, overlast en het langdurig stallen van voertuigen wil aanpakken.
Niet alleen werkgebied
De Plaspoelpolder is tegenwoordig een werk, woon- en voorzieningengebied. Het gebied kampt echter al langere tijd met structurele parkeerproblemen. Vooral in de middag en avonduren is de druk groot door mensen die hun auto hier gratis parkeren en met het OV verder reizen. Ook heeft het gebied te maken met veel zwerfauto’s die langdurig geparkeerd staan.

Zwerfauto in de Plaspoelpolder
Bereikbaarheid verbeteren
Om de druk tegen te gaan, wordt er vanaf oktober dagelijks van 12:00 tot 24:00 uur gereguleerd parkeren ingevoerd. Deze maatregel is volgens de gemeente noodzakelijk om de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in het gebied te verbeteren.
Positief maar wel met vragen
Er waren insprekers die de raad toespraken. Heer Trip liet weten dat hij positief is over de regulering omdat veel van zijn medewerkers vaak een half uur naar een parkeerplaats moeten zoeken. “Ondanks dat ik positief ben maak ik me wel zorgen over de hoeveelheid vergunningen die aangevraagd kunnen worden per bedrijf.” Trip benoemde ook het dagelijkse verkeersinfarct op de Treubstraat en hoopt dat hier aandacht voor kan komen.
Vergeet de ondernemers niet mee te nemen in plannen
Ook Peter Hartevelt, voorzitter van de bedrijvenbelangenvereniging BBR, sprak de gemeenteraad toe. De BBR gaf eerder aan onze redactie al aan positief te staan in de regeling. Dit werd tijdens de vergadering bevestigd. “We kunnen ons vinden in de visie maar de communicatie met de bedrijven moet niet vergeten worden.”
Beter samenwerken met de ondernemers
Hartevelt doelde hiermee op het ontbreken van het participatietraject waarbij ondernemers niet actief zijn meegenomen in de plannen. “Dit heeft vooral de laatste dagen voor onrust gezorgd. Met een passend participatiebeleid was onrust mogelijk voorkomen. We willen daarom oproepen om daar een les uit te trekken.” Wethouder van de Waart reageerde dat ze het betreurt dat dit niet goed is gegaan en belooft dit de volgende keer beter te doen.
Nieuwe vergunning voor grote voertuigen
Een toevoeging aan het parkeerbeleid is de introductie van een parkeervergunning speciaal voor grote voertuigen, zoals vrachtwagens. Deze voertuigen nemen gemiddeld drie reguliere parkeerplaatsen in beslag. Daarom is het tarief voor deze nieuwe vergunning vastgesteld op €489 per jaar. Dit is drie keer zoveel als een reguliere bedrijfsvergunning.
Er komen twee varianten van deze vergunning: een vaste vergunning met kentekenregistratie en een flexibele aan- en afmeldvergunning voor chauffeurs die regelmatig van voertuig wisselen. Beide types zijn beschikbaar voor een week, maand of jaar.
Lage tarieven voor vergunning
Ook is er de mogelijkheid om een vergunning aan te schaffen voor bezoek. De tarieven voor bedrijfsvergunningen zijn in deze nieuwe regeling laag gehouden. Met deze vergunning betaalt een bezoeker ‘slechts’ €0,67 per dag en kent de mogelijkheid om verschillende kentekens te koppelen aan de vergunning.
Regulering afgestemd op bewoners en bedrijven
Naast de nieuwe regeling voor grote voertuigen, blijven er ook aparte parkeervergunningen beschikbaar voor bewoners en bedrijven. Bedrijven kunnen vergunningen aanvragen voor meerdere kentekens of gebruikmaken van een flexibel systeem waarbij bezoekers of tijdelijk personeel zich kunnen aanmelden. Voor bewoners zonder eigen parkeervoorziening blijft er een vergunningensysteem met beperkte kentekenwijzigingen per jaar.
Uniek in bieden parkeergelegenheid in gebied
Volgens de gemeente is Rijswijk uniek in het bieden van een toegankelijke vergunning voor grote voertuigen binnen een reguleringsgebied. In veel andere gemeenten worden dergelijke voertuigen verwezen naar commerciële terreinen. Mocht blijken dat deze aanpak ongewenst veel parkeerders aantrekt van buiten Rijswijk, dan wordt het tarief mogelijk herzien.
Andere gebieden volgen
Na de Plaspoelpolder zal in een later stadium ook uitbreiding volgen in de bestaande gebieden Bogaard stadscentrum en omgeving, Stationskwartier, Huis te Lande en Te Werve en het woongebied in het Havenkwartier.
Tot slot
Parkeerkrapte is van alle tijden. In 1989 maakte onze omroep al een reportage over betaald parkeren in de Plaspoelpolder. Hieronder een trip down memory lane…