De Van Rijnweg blijft toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. Dat heeft het college van B&W van Rijswijk besloten, ondanks eerdere verzoeken van bewoners om de straat volledig af te sluiten. In plaats daarvan komt er een zogeheten doseersluis: een wegversmalling met verkeerslichten die het autoverkeer terugdringt tot een beperkt aantal voertuigen per uur. Politieke partijen reageren verdeeld op het besluit. Feel Good Radio sprak met verschillende fracties over de beslissing.
Balans tussen veiligheid en bereikbaarheid
Het besluit volgt op de motie “Veilige Van Rijnweg”, die in september 2023 werd aangenomen door de gemeenteraad. Het college voerde sindsdien al diverse maatregelen uit, zoals een vrachtwagenverbod, verkeersdrempels en uitbreiding van de 30 km/u-zone. Nu kiest het voor een oplossing die zowel verkeersveiligheid moet verbeteren als bereikbaarheid moet behouden.
Stevige stappen gezet
D66 Rijswijk, GroenLinks en PvdA Rijswijk hadden liever gezien dat de weg werd afgesloten voor doorgaand verkeer. Toch kunnen zij zich vinden in de gekozen maatregelen. “Hoewel die afsluiting er nu niet komt, zijn we blij dat er stevige stappen worden gezet. Met de komst van een doseersluis en andere aanvullende maatregelen wordt de Van Rijnweg hopelijk een stuk veiliger voor alle weggebruikers,” stellen de partijen gezamenlijk. “We verwachten dat de hoeveelheid doorgaand verkeer wordt beperkt en de situatie voor kinderen en tieners die daar fietsen verbetert, terwijl de overlast voor omwonenden substantieel afneemt.”
VVD: “Bereikbaarheid en veiligheid gaan hand in hand”
Ook de VVD Rijswijk steunt het besluit. “De Rijswijkse VVD is blij dat de Van Rijnweg openblijft en verkeersveiliger wordt gemaakt. Hier hebben wij ons samen met andere partijen in de gemeenteraad hard voor ingezet,” laat de fractie weten. “Het is ook terecht: de weg is belangrijk voor de bereikbaarheid van RijswijkBuiten en de Hoekpolder. Daarbij is het wel van belang dat er maatregelen worden genomen om de weg nog veiliger te maken voor verkeersdeelnemers. Bereikbaarheid en verkeersveiligheid gaan tenslotte hand in hand. Laten we trouwens niet vergeten dat dit ook geldt voor de Prinses Beatrixlaan. Daar moeten maatregelen worden genomen zodat in de toekomst het verkeer ook daar kan doorrijden.”
Rijswijks-Belang: “Voer gewoon het raadsbesluit uit”
Andere partijen reageren juist kritisch op eerdere twijfel vanuit het college. Rijswijks-Belang, dat zich sterk maakte voor het openhouden van de weg, benadrukt dat het college gehouden is aan het raadsbesluit. “Er is een raadsbesluit genomen, daar waar Rijswijks-Belang doorslaggevend in is geweest om de Van Rijnweg open te houden,” aldus de fractie. “In Nederland geldt een scheiding der machten. Een raadsbesluit is bindend voor het college en andere gemeentelijke organen, tenzij het onuitvoerbaar is of in strijd met hogere wetgeving, en dat is nu niet het geval. Snap deze ophef dus niet zo vanuit het college. Gewoon uitvoeren wat opgedragen is: de Van Rijnweg blijft open voor autoverkeer.”
Beter voor Rijswijk: “Dit is precies wat we wilden”
Ook Beter voor Rijswijk ziet het collegebesluit als een direct gevolg van de motie waar zij aan meewerkten. “Beter voor Rijswijk is tevreden dat de Van Rijnweg open blijft en dat er gekozen gaat worden voor een aangepaste, verkeersveilige inrichting,” laat de partij weten. “Dat is precies waar wij met onze motie ‘Veilige Van Rijnweg’ voor hebben ingezet: veiligheid voor langzaam verkeer én behoud van bereikbaarheid. Mooi dat er nu een oplossing ligt die tegemoetkomt aan beide. We kijken uit naar het participatietraject.”
Volgende stappen: vergunning en inspraak
De komende maanden volgt een officiële procedure, waaronder een omgevingsvergunning voor gebruik door gemotoriseerd verkeer. Ook start een participatietraject, waarbij bewoners en belanghebbenden kunnen meedenken over de inrichting van de doseersluis. Voor de uitvoering is €1,7 miljoen gereserveerd in de gemeentebegroting 2025.