Kantoren maken plaats voor bijna duizend woningen

Kantoren maken plaats voor bijna duizend woningen

De kantoren in de Leidschendamse wijk Overgoo gaan tegen de vlakte. Het bedrijventerrein langs de snelweg A4 wordt omgevormd tot een woonwijk met bijna duizend woningen, twee grote parkeergarages en slechts een handvol bedrijven. De plannen zorgen voor gemengde reacties onder omwonenden. Sommige inwoners zien het wonen in een nieuw appartement als een kans, anderen vrezen dat de wijk veel te druk wordt.

Bewoners hebben gemengde gevoelens
Op de informatieavond over de nieuwe woonwijk kwamen potentiële kopers bijeen om zich te oriënteren, meldt Omroep West. Een echtpaar uit de aangrenzende Oude Bleijk vertelt dat zij graag in een appartement in de buurt zouden willen wonen, zodat ze dichter bij hun kinderen blijven. “Als we in de buurt iets kunnen vinden, is dat ideaal,” zeggen zij. Wethouder Bianca Bremer benadrukt dat er vooral grote vraag is naar seniorenwoningen. “Deze mensen krijgen voorrang, zeker als ze een grotere woning achterlaten,” legt ze uit.

Hoogbouw en parkeergarages
De maquette laat zien dat de nieuwe wijk ingeklemd komt te liggen tussen de Vliet en de A4. Aan de snelwegzijde wordt hoogbouw gerealiseerd die als geluidswal fungeert, terwijl de laagbouw aan de kant van de bestaande woonwijken en het centrum van Leidschendam komt. Er worden twee parkeergarages gebouwd met in totaal 900 plekken. “Dat is meer dan wettelijk verplicht, maar we verwachten dat er veel auto’s komen,” aldus Bremer.

Kritische omwonenden
Niet iedereen is enthousiast. Fia Vader van de wijkvereniging vreest dat de inwoners van Leidschendam-Zuid door de nieuwe wijk worden verdubbeld. “Er komen zoveel meer mensen en auto’s bij,” zegt ze. De wethouder wilde tram 19 een extra stop laten maken bij de wijk, maar dat bleek te duur. Nu wordt de Randstadrail-halte verderop aangepast met een trap, liften en een extra brug over de Vliet. Vader twijfelt of dat voldoende is. “Hoeveel mensen gaan met het ov als je naast de snelweg woont?”

Bedrijven voelen zich ingesloten
Ook ondernemers op het bedrijventerrein maken zich zorgen. Wim van den Berg runt een autoschadebedrijf en woont er sinds 1988. “Ik word ingebouwd door woningen. Ik werkte en woonde hier altijd vrij, maar dat is straks voorbij,” vertelt hij. Van den Berg wil de bouwplannen zo lang mogelijk tegenhouden en overweegt naar de Raad van State te stappen.

Vaart achter het project
Wethouder Bremer wil juist snel doorpakken. Het Rijk stelt 4,4 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de bouw van 500 betaalbare woningen, maar om die subsidie te behouden moet de bouw voor april 2027 starten. Het sloopwerk moet daarom op korte termijn beginnen. De oplevering van het hele project staat gepland in 2034.

Toekomstige bewoners optimistisch
Ondanks de discussie blijven sommige inwoners enthousiast. Jan uit de Zeeheldenwijk, zeventig jaar oud, hoopt over vijf jaar in een appartement in de nieuwe wijk te wonen. “Het ziet er keurig uit, in een gezellige buurt, dichtbij het Damcentrum en het water. Of ik het te druk vind? Dan moet je naar Drenthe verhuizen. Hier is het overal druk,” zegt hij lachend.