Op vrijdag 28 november is het officieel Black Friday, het startsein voor een drukke winkelperiode die ook Sinterklaas en de komende kerstperiode omvat. De gemeente heeft, gezien de verwachte toestroom van bezoekers, extra maatregelen getroffen om de drukte in goede banen te leiden. URW, eigenaar van de Mall, krijgt extra ondersteuning, waaronder de inzet van een P+R-terrein. Daarnaast voert de Mall een communicatiecampagne onder de naam ‘A little planning, lots of joy’ om bezoekers aan te moedigen hun bezoek goed voor te bereiden en gebruik te maken van fiets, deelvervoer of openbaar vervoer.
Spreiding van bezoekers en verkeersmaatregelen
Black Friday is inmiddels een maandlange periode van aanbiedingen, zowel online als in winkels. De Mall heeft daarom ruime openingstijden ingevoerd en richt zich met de campagne tot begin januari op het spreiden van bezoekers. Voor de doorstroming van het verkeer wordt het Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC) ingezet, dat zorgt voor verkeersregelaars en een goede afhandeling van bezoekersstromen. Deze aanpak heeft bijgedragen aan een betere balans tussen bezoekersaantallen en verkeersdrukte.
Campagne ‘Een beetje plannen, heel veel plezier’
Sinds 14 november roept de campagne ‘A little planning, lots of joy’ bezoekers op hun winkeldag goed te plannen. De campagne is zichtbaar op de website en social mediakanalen van de Mall, en een bestickerde tram rijdt door de regio. Via de website kunnen bezoekers actuele verkeersinformatie raadplegen en wordt gewezen op het gebruik van fiets, openbaar vervoer en deelvervoer. Ook wordt winkelen na 18:00 uur gepromoot om de drukte te spreiden.
Lange termijn visie op bereikbaarheid en leefbaarheid
Naast de korte termijnmaatregelen werkt de gemeente samen met URW aan een meerjarige samenwerking gericht op betere leefbaarheid en bereikbaarheid. Plannen omvatten vergroening van de omgeving, het terugdringen van autogebruik door bezoekers en het bieden van werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
