Klanten van Hoogvliet in Rijswijk die na het afrekenen een fout op de kassabon ontdekken, krijgen het betreffende product voortaan gratis of ontvangen een waardebon. De supermarktketen heeft deze afspraak, net als DekaMarkt, gemaakt met de Consumentenbond na herhaaldelijke prijsfouten.
Rijswijkse klanten ook getroffen door aanhoudende prijsfouten
De Consumentenbond waarschuwde al in april voor fouten op kassabonnen bij regionale supermarkten, meldt Omroep West. Ondanks eerdere beloftes bleek uit een nieuwe steekproef in augustus dat de prijzen bij DekaMarkt, Hoogvliet en Nettorama nog vaak onjuist op de bon stonden. “Omdat we te weinig verbetering zagen, hebben we de supers gesommeerd hiermee te stoppen en ze aansprakelijk gesteld,” zegt directeur Sandra Molenaar. De prijsgarantie moet consumenten nu beter beschermen.
Mysteryshoppers en elektronische prijskaartjes
Om fouten te verminderen huren de supermarkten externe mysteryshoppers in die prijzen controleren. Hoogvliet, dat nog veel met papieren prijskaartjes werkte, heeft inmiddels veel schappen voorzien van elektronische prijskaarten. Die moeten automatisch de actuele prijs tonen. Grotere ketens zoals Albert Heijn, Jumbo en PLUS hebben deze problemen volgens de bond inmiddels vrijwel opgelost.
Nog geen gebaar zoals bij grote ketens
Begin dit jaar doneerden Albert Heijn, Jumbo en PLUS samen 1,8 miljoen euro aan goede doelen als symbolische compensatie voor eerdere kassabonfouten. De regionale supermarkten hebben zo’n gebaar nog niet gemaakt. “Daarover gaan we nog met ze in gesprek,” aldus Molenaar.
