Extra parkeerlocatie met tramverbinding moet verkeersdruk rond Mall verlichten

Extra parkeerlocatie met tramverbinding moet verkeersdruk rond Mall verlichten

De verkeersdrukte in en rond winkelcentrum de Mall is tijdens Black Friday beheersbaar gebleven dankzij gerichte maatregelen. Met het oog op de drukke feestdagenperiode wordt nu een aanvullende maatregel ingezet. In het weekend van 20 en 21 december en van Tweede Kerstdag tot en met zondag 28 december kunnen bezoekers gebruikmaken van een speciale P+R-voorziening bij parkeergarage Leidschenhof in Den Haag.

Gratis parkeren en snelle tramverbinding
Bezoekers kunnen tijdens de genoemde dagen gratis parkeren bij parkeergarage Leidschenhof en reizen vervolgens met tram 19 in circa negen minuten naar de Mall. De parkeergarage ligt achter winkelcentrum Leidschenveen en is goed bereikbaar vanaf de snelwegen A4 en A12. De tramhalte bevindt zich op ongeveer 500 meter loopafstand en elke twintig minuten vertrekt een tram richting het winkelcentrum.

Reserveren verplicht
Om gebruik te maken van de P+R is reserveren verplicht via de website van de Mall. Vanaf maandag 15 december kunnen bezoekers een reservering maken voor beide weekenden. Inrijden is mogelijk tussen 10:00 en 17:00 uur; uitrijden kan 24 uur per dag. Bij aankomst ontvangen bezoekers de benodigde tickets voor tram 19. Zonder reservering is parkeren en gebruik van de tram niet mogelijk.

Gezamenlijke investering en evaluatie
De inzet van de P+R is een gezamenlijke investering van de gemeente en eigenaar URW. De maatregel komt bovenop bestaande structurele maatregelen, zoals de inzet van verkeersregelaars. In het nieuwe jaar wordt geëvalueerd wat het effect is van de P+R en welke mogelijkheden er zijn om de verkeersdruk in de omliggende woonwijken structureel te verminderen.

Verkeersmanagement en communicatie
Voor een goede doorstroming wordt samengewerkt met het Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC), dat ook buiten de feestdagen actief is. In overleg met Rijkswaterstaat worden matrixborden op aanvoerwegen zoals de N14, A4, A12 en A13 ingezet om bezoekers te informeren over parkeerdrukte en alternatieve routes. Daarnaast voert de Mall sinds half november een eigen communicatiecampagne waarin bezoekers worden opgeroepen hun reis goed te plannen en, waar mogelijk, gebruik te maken van het openbaar vervoer, de fiets of deelvervoer.