Doorbraak voor woningbouw in Binckhorst: duizenden extra woningen dichterbij

Doorbraak voor woningbouw in Binckhorst: duizenden extra woningen dichterbij

Met de ondertekening van de intentieovereenkomst Doorbraak Binckhorst is een belangrijke stap gezet richting de versnelde bouw van 7.500 tot 8.000 extra woningen in de Haagse Binckhorst. Het Rijk, de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de Provincie Zuid-Holland hebben hiervoor de handen ineengeslagen. Tegelijkertijd zijn afspraken bekrachtigd tussen gemeenten, projectontwikkelaars en woningcorporaties Haag Wonen, Hef Wonen en Arcade over de bijdragen van de verschillende partijen. De Binckhorst moet zich de komende jaren ontwikkelen van een traditioneel bedrijventerrein tot een hoogstedelijk woon-werkgebied. De eerste 5.000 woningen zijn inmiddels in ontwikkeling.

Bereikbaarheid cruciaal voor verdere groei
Voor de verdere ontwikkeling van het gebied zijn oplossingen op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid essentieel. Daarom wordt gekeken naar verbeteringen van het openbaar vervoer en de regionale verbindingen. Ook het Waterfrontpark en het afvalcluster worden meegenomen in de plannen. De Binckhorst is door het Rijk aangewezen als een van de 24 zogenoemde doorbraaklocaties uit de Woontop 2024. Deze aanpak is bedoeld om vastgelopen woningbouwprojecten vlot te trekken door knelpunten weg te nemen en besluitvorming te versnellen. Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Elanor Boekholt-O’Sullivan noemt de overeenkomst een belangrijke mijlpaal. “Ik ben bijzonder blij dat alle partijen gezamenlijk deze doorbraak gerealiseerd hebben. Zij laten daarmee zien dat samenwerking tussen overheden, marktpartijen, woningcorporaties en andere stakeholders van cruciaal belang is om deze complexe locaties vlot te trekken en te versnellen.”

Rijswijkse belangen vastgelegd
Voor Rijswijk heeft de ontwikkeling van de Binckhorst directe gevolgen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Daarom zijn in de overeenkomst nadrukkelijk afspraken opgenomen die rekening houden met Rijswijkse belangen, waaronder de ontwikkeling van station RijswijkBuiten. Daarnaast onderzoekt de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag of het huidige openbaarvervoeraanbod in Rijswijk voldoende aansluit op bestaande en toekomstige woningbouwontwikkelingen. Daarbij wordt specifiek gekeken naar station Rijswijk. Ook starten Den Haag, Rijswijk en de Metropoolregio een gezamenlijke verkenning naar oplossingen voor de verkeersdoorstroming op de S106, waaronder de Prinses Beatrixlaan en de Moerweg. Daarbij worden onder meer mogelijkheden voor onderdoorgangen en een tunnel onderzocht.

Wethouders tevreden over afspraken
Wethouder Mobiliteit Werner van Damme is tevreden met de gemaakte afspraken. “Ik ben blij dat we met deze overeenkomst duidelijke regionale afspraken hebben gemaakt over openbaar vervoer en bereikbaarheid. De ontwikkelingen in de Binckhorst hebben ook impact op Rijswijk, en in deze overeenkomst zijn de belangen van Rijswijk stevig verankerd.”

Ook wethouder Stadsontwikkeling Jaap Finke ziet kansen voor de regio. “De ontwikkeling van De Binckhorst biedt kansen voor de regio, maar die groei moet wel in balans zijn met de belangen van onze inwoners. Met deze overeenkomst zorgen we ervoor dat bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in Rijswijk nadrukkelijk onderdeel zijn van de regionale afspraken.”