Een vechtpartij bij café De Guyter in Pijnacker heeft in de nacht van zaterdag op zondag geleid tot een grote politie-inzet. Agenten grepen in met wapenstokken en politiehonden nadat een conflict na de wedstrijd van het Nederlands elftal uit de hand liep. Volgens café-eigenaar Marco Filippo ontstond de eerste ruzie tussen twee jonge bezoekers. “De eerste ruzie ontstond tussen twee vrienden van een jaar of negentien, waarbij een lichte klap werd uitgedeeld. Ik heb een van hen eruit gezet”, vertelt hij. Even later laaide het conflict buiten opnieuw op. Volgens Filippo raakten meerdere mensen betrokken bij de onenigheid. “Toen vond ik het buiten nog best gemoedelijk”, zegt hij over de situatie voordat de politie arriveerde.
Politie grijpt stevig in
De politie kwam met meerdere voertuigen naar de Stationsstraat. Ook een ambulance werd opgeroepen, meldt het AD. Filippo denkt dat de hulpdiensten juist voor extra drukte zorgden. “Dan komt iedereen kijken. Op een gegeven moment werd er ook een hond ingezet”, aldus de caféhouder. Volgens de politie was er voldoende aanleiding voor het optreden. Agenten troffen tientallen mensen aan voor het café en moesten de straat in linie vrijmaken. Daarbij werden ook wapenstokken en politiehonden ingezet. Eén persoon werd gecontroleerd door ambulancepersoneel, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.
Omwonenden ervaren overlast
De gebeurtenissen hebben de discussie over overlast rond het café opnieuw doen oplaaien. Een buurtbewoner met jonge kinderen zegt dat bezoekers regelmatig buiten staan te roken. “Dan staan ze met meer dan veertig man buiten.” Volgens dezelfde bewoner zorgt dat geregeld voor hinder. “Er wordt gekotst en gepist tegen gevels en het geluid is heel hard. Wij kunnen in het weekend aan de voorkant niet slapen.” Niet iedereen ervaart de situatie als problematisch. Een andere bewoner spreekt van incidentele ongeregeldheden en vindt dat “een beetje reuring” bij een horecazaak hoort.
Caféhouder verdedigt rol in de buurt
Filippo erkent dat een café midden in een woonwijk niet ideaal is. “Een kroeg midden in een woonwijk is niet echt ideaal”, zegt hij. Toch vindt hij dat de zaak een belangrijke functie vervult. “Dit is de enige plek waar nog wat wordt georganiseerd voor de jongeren. Ik doe al 24 jaar mijn best om het hier leefbaar te houden.” Volgens de ondernemer ontstaat een deel van de overlast buiten zijn invloedssfeer. Jongeren die met harde muziek door de wijk rijden kunnen volgens hem beter door de politie worden aangepakt.
Jeugdoverlast breder probleem
Dat overlast door jongeren vaker voorkomt in Pijnacker-Nootdorp blijkt ook uit gemeentelijke cijfers. Van alle politiemeldingen over overlast had in 2025 bijna 40 procent betrekking op jeugd, aanzienlijk meer dan het gemiddelde in de regio Den Haag. Filippo wijst erop dat het café al bijna 47 jaar op dezelfde locatie gevestigd is. “Sinds het rookverbod is het gezeur met sommige buren ontstaan”, zegt hij. Daarbij trekt hij een vergelijking met andere locaties: “Als je bij Schiphol gaat wonen, kun je vliegtuigen verwachten.”
De caféhouder zegt zich vrijwillig in te zetten voor jongeren in het dorp, maar waarschuwt dat zijn geduld niet onbeperkt is. “Maar als het zo doorgaat, stop ik daar ook mee. Mijn eten loopt heel goed.”
