De vele gele verkeersborden langs de Prinses Beatrixlaan zorgen volgens weggebruikers voor een onoverzichtelijke situatie. Vooral rijschoolleerlingen hebben moeite om de grote hoeveelheid informatie tijdens het rijden te verwerken. Langs een deel van de weg staan momenteel vijftien gele omleidingsborden. Die zijn geplaatst vanwege werkzaamheden en wegafsluitingen in de omgeving.
Rijschoolleerling raakt overzicht kwijt
Rijschoolleerling Jan Douwe merkt tijdens zijn lessen dat de borden eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid zorgen, meldt Omroep West. Volgens hem is het vrijwel onmogelijk om alle informatie tijdens het rijden te lezen. “Ik zie heel veel gele borden, maar ik kan echt niet meer lezen wat erop staat”, zegt hij. Terwijl hij de borden probeert te bekijken, moet hij tegelijkertijd letten op andere verkeerssituaties.
Ook rijinstructeur heeft moeite
Niet alleen leerlingen ervaren problemen. Ook rijinstructeur Xandra vindt de hoeveelheid informatie lastig te verwerken. “Het is voor mij ook lastig om de informatie alleen al te verwerken, laat staan dat ik het moet vertellen”, zegt zij. Volgens haar richten bestuurders zich daardoor vooral op verkeerslichten, verkeersregels en andere belangrijke signalen.
Gele borden verliezen hun functie
Volgens zowel leerling als instructeur worden de gele omleidingsborden door de grote aantallen steeds minder opgemerkt. Xandra geeft zelfs toe dat zij de borden vaak negeert. “Op het moment dat ik zoveel verkeersborden bij elkaar zie, probeer ik te selecteren op kleur”, legt ze uit. “De gele borden laat ik dan achterwege.” Ook Jan Douwe vraagt zich af hoeveel nut de borden nog hebben. “Als ik ze negeer en ik kom nog steeds op de goede plek uit, heeft het dan zin?”
Gemeente erkent druk straatbeeld
De gemeente Rijswijk laat weten dat de borden nodig zijn vanwege de afsluitingen van onder meer de Laan van Sion en delen van de Prinses Beatrixlaan. Tegelijkertijd erkent de gemeente dat de combinatie van verschillende projecten voor een druk straatbeeld zorgt. Volgens de gemeente blijven de verkeersborden noodzakelijk voor de veiligheid van weggebruikers. Wel worden de ervaringen van automobilisten meegenomen bij toekomstige werkzaamheden en verkeersmaatregelen.
