Ga naar inhoud
Terug naar overzicht
Leidschendam-Voorburg

Vlag halfstok bij gemeentehuis voor herdenking Keti Koti

Voor het gemeentehuis in Leidschendam-Voorburg wordt op dinsdag 30 juni de Nederlandse vlag halfstok gehesen. Met het vlagmoment wordt stilgestaan bij de slachtoffers van de trans-Atlantische slavernij, in aanloop naar Keti Koti op 1 juli.

Herdenking door werkgroep en inwoners
Het initiatief komt van de werkgroep Sporen van Koloniaal Slavernijverleden. Iedereen is welkom om bij het moment aanwezig te zijn en samen stil te staan bij het slavernijverleden. “Door het hijsen van de vlag staan we stil bij het Nederlandse slavernijverleden en de doorwerking daarvan in onze samenleving. Iedereen die dit verleden wil herdenken en samen de vrijheid wil vieren, is van harte welkom,” zegt Jos Teunissen van de werkgroep.

Vlagmoment op 30 juni
Het vlagmoment begint om 09.30 uur bij het gemeentehuis aan het Raadhuisplein. Naast leden van de werkgroep worden ook inwoners, maatschappelijke organisaties, nabestaanden van tot slaaf gemaakten en raadsleden uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst wordt de vlag halfstok gehesen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de slavernij.

Keti Koti op 1 juli
Een dag later, op 1 juli, wordt Keti Koti gevierd en herdacht. Op die dag wordt de Nederlandse vlag voluit gehesen bij het gemeentehuis. Keti Koti betekent letterlijk “de ketenen zijn verbroken” en markeert de afschaffing van de slavernij in voormalige Nederlandse koloniën. De gemeente wil met de herdenking ruimte bieden voor ontmoeting, dialoog en bewustwording.

Werkgroep zet in op bewustwording
De werkgroep Sporen van Koloniaal Slavernijverleden richt zich op kennis en bewustwording rond de geschiedenis en de doorwerking van slavernij. De groep fungeert als aanspreekpunt voor inwoners en organisaties die willen bijdragen aan herdenken en educatie.

In het najaar staan nog meerdere activiteiten gepland, waaronder een rondvaart, een dialoogbijeenkomst met proeverij en een lezing over Groen van Prinsterer.