Krapte op de arbeidsmarkt

Krapte op de arbeidsmarkt

Naar verwachting zal de krapte op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van 2022 toenemen tot recordhoogte. Een enquête onder 505 Nederlandse bedrijven wees uit dat 57 procent meer mensen aan wil nemen en 10 procent het personeelsbestand juist wilt laten krimpen. Dat leidt tot een positief werkgelegenheidssaldo van 47 procent.

Financiële sector en IT-sector
Voornamelijk in de financiële sector geven veel bedrijven aan extra personeel nodig te hebben. Tussen 2000 en 2018 halveerde het aantal banen in de bankensector, maar sinds die tijd is er weer een groei in werkgelegenheid te zien. Dit komt onder andere door investeringen in de strijd tegen witwassen, waar zo’n 18 procent van het totale werknemersbestand in de sector zich mee bezig houdt. Ook in de IT-sector neemt de krapte op de arbeidsmarkt verder toe. Al langer kampt de IT-sector met arbeidstekort, maar doordat digitaal werken extra snel omarmd is vanwege corona neemt dit tekort alleen maar verder toe. De vraag naar digitale hulpmiddelen en de bijbehorende ondersteuning is flink toegenomen, net als de vraag naar nieuwe applicaties en functies. Sectoren zoals het onderwijs, de zorg, horeca en retail kampen ook met problemen vanwege de krapte, zoals ondernemers die in de Mall of the Netherlands gevestigd zijn ook merken. Ieder kwartaal berekent UWV de spanningsindicator om aan te tonen hoe het gesteld is met de krapte op de arbeidsmarkt. Dit doen ze door de vraag (het aantal openstaande vacatures) te delen door het aanbod.

Solliciteren via smartphone
Veel ondernemingen en vacatureplatforms bieden de mogelijkheid om te solliciteren via de smartphone. Zo kunnen werkzoekenden bijvoorbeeld een app downloaden en door middel van een swipe door de vacatures heen bladeren en solliciteren. Vooraf is het vacatureaanbod afgestemd op de interesses en locatie van de sollicitant. Een slim algoritme zorgt er vervolgens voor dat dit steeds verfijnder wordt op basis van het swipegedrag. Met een simpele veegbeweging wordt ook direct gesolliciteerd. Dit is zeer laagdrempelig en gemakkelijk en sluit goed aan bij de huidige tijd en bij het mobiele medium. Meer dan een smartphone en een betaalbaar sim only abonnement hebben werkzoekenden dus niet nodig.

Personeel vaker gescreend
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt wordt nieuw personeel steeds meer door werkgevers gescreend op bijvoorbeeld schulden en veroordelingen. Omgevingen met een laag risico nemen personeel zo snel mogelijk aan, maar voor functies waar risico’s aan kleven is het steeds gangbaarder om een screening te doen. Bij een screening wordt voornamelijk gekeken naar de risicoverhogende elementen die bij de functie horen. Niet alleen sollicitanten worden steeds vaker gescreend, maar ook bestaande werknemers worden af en toe gecontroleerd. Een screening heeft impact op de privacy en moet hierdoor altijd goed vooraf besproken worden.