Leerlingen de beste kansen bieden om succesvol te zijn op school en in de samenleving – en dat in een grootstedelijke omgeving. Naar die centrale vraag zoekt het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College antwoord. Om het te vinden blikken ze onder andere terug op ervaringen in de afgelopen jaren. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er meer gewerkt moet worden aan gelijke onderwijskansen. Dit moet op een duidelijke en structurele manier gebeuren. En daar zijn ze goed mee aan de slag gegaan.
Ontdekkingen
“We willen onze leerlingen een breder blikveld bieden,” zegt Jeroen Bos, rector Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College. “Dat geeft meer ruimte voor het ontdekken van nieuwe dingen. Zo komen de leerlingen erachter waar ze geïnteresseerd in zijn en wat ze leuk vinden, en dat bevordert ook het leren zelf.”
Nieuwe activiteiten
Het Rijswijks Lyceum heeft een brede opvatting van onderwijs: ze geloven dat school meer moet zijn dan alleen leerlingen voorbereiden op hun eindexamen. De komende jaren gaat de school een breed aanbod maken van activiteiten binnen de belevingswereld. Ook gaan ze het netwerk van de leerlingen vergroten en hen zo cultureel en sociaal sterker maken. De wijze waarop ze dit doen is uniek te noemen. De aanpak vormt namelijk een groot deel van het onderwijssysteem. Om de leerlingen veel te laten leren, gaat de school meer samenwerken met partners in de omgeving. Bijvoorbeeld culturele instellingen, stagebedrijven, werkveldcommissies, sportclubs en organisaties voor jeugdgezondheid.
Rijke Schooldag
In het kader van de ‘Rijke Schooldag’ gaat de school samenwerken met verschillende bedrijven en organisaties: Trias, Middin, Jeugdwerk Den Haag en Jinc. Ook de gemeenten Rijswijk en Den Haag doen mee. Een deel van de activiteiten worden de komende jaren gegeven in een verlengde, “extra” schooldag. Het volgen van deze waardevolle lessen is natuurlijk zonder kosten. Zo krijgen de leerlingen andere lessen op een andere manier, wat ervoor zorgt dat ze meer leren en zich beter ontwikkelen op verschillende vlakken.
Goed verzorgd
“De reguliere lessen duren van ongeveer 8 tot 3. Het idee is om de activiteiten van de nieuwe aanpak daarna aan te bieden. De eerste zullen bijvoorbeeld ondersteuning en bijles zijn voor leerlingen die het iets moeilijker hebben. Later op de avond zullen er meer creatieve lessen plaatsvinden. Neem debatteren en koken als voorbeeld. Deze lessen kunnen tot in de avond duren, en we willen ervoor zorgen dat de leerlingen goed verzorgd worden, dus zorgen wij dan voor gratis maaltijden,” zegt de rector ook.
Investeren in anders
Binnen het Rijswijks Lyceum & Van Vredenburch College gaan de docenten ongeveer 20% minder lesgeven. In plaats hiervan gaan ze bijdragen aan het “extra-curriculaire programma”: de samenwerkingen om leerlingen anders te laten leren. Ze dragen bijvoorbeeld bij aan extra ondersteuning, bijlessen en talentontwikkeling. De school en het bestuur ervan vinden deze aanpak erg belangrijk, en daarom investeren ze hier ongeveer 1,8 miljoen euro in.
Voorloper
Vanwege deze unieke aanpak is de school geselecteerd als voorloper binnen het programma ‘School en Omgeving’ van de Gelijke Kansen Alliantie en het Ministerie van Onderwijs. In heel Nederland zijn er 45 lokale samenwerkingen geselecteerd die de komende drie jaar extra aandacht gaan geven aan een motiverende omgeving voor leerlingen. Het doel hiervan is om alle leerlingen uiteindelijk les te geven met deze nieuwe aanpak.
Optimisme
Jeroen Bos concludeert: “Het is een eigen keus voor de leerlingen. We zullen zien hoe het uitpakt, het belangrijkste is dat we het uitproberen. Maar we staan er zeker positief in – we weten namelijke dat we gelijke kansen kunnen bieden voor onze leerlingen, en dat vinden we heel belangrijk.”