Donderdag 10 november is besloten dat een kleine 4,8 miljard euro geïnvesteerd wordt in de bereikbaarheid binnen Zuid-Holland. Ook Rijswijk maakt hier onderdeel van uit. Daar is wethouder Armand van de Laar (Stadsontwikkeling) samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam en Den Haag en de ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Binnenlandse Zaken overeengekomen.
7,5 miljard euro
Nederland kampt met grote woningnood. Om dat op te lossen moeten meer huizen en bijbehorende infrastructuur gebouwd worden. Deze infrastructuur is waar het kabinet zich nu op richt, door er landelijk 7,5 miljard euro in te investeren. Dat geld gaat naar onder andere het openbaar vervoer, fietstoegankelijkheid en wegen. 4,8 miljard euro gaat naar Zuid-Holland en zal daar besteedt worden aan bijvoorbeeld een nieuwe brug over de Maas in Rotterdam.
Halte in RijswijkBuiten
Wethouder Armand van de Laar: “Dit betekent voor Rijswijk dat we nu echt werk gaan maken van een idee wat al langer een grote wens is: de ontsluiting van RijswijkBuiten met een snelle spoorverbinding. Met de aanleg van een halteplaats krijgen de inwoners van RijswijkBuiten veel beter toegang tot openbaar vervoer.”
Citysprinterverbinding
Aankomend jaar wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een halteplaats in RijswijkBuiten, als onderdeel van de zogenaamde citysprinterverbinding. Deze zou onderdeel uitmaken van een verbeterde spoorlijn, met nieuwe haltes zoals Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark.
Den Haag
Verder zullen miljoenen geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer van Den Haag, om de sterke groei rondom het Centraal Station beter te faciliteren. In dit gedeelte van Den Haag komen namelijk 25.000 woningen en 30.000 banen voor 2040, en het huidige openbaar vervoer daar zou dat niet aankunnen. In het voorjaar nemen de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk een besluit over de ontsluiting van het volledige gebied.