Het is een onderwerp dat al ruim 25 jaar gesprek van de dag is, het bouwen van woningen in het voormalige kassengebied Pasgeld Oost. Het gebied tussen het Elsenburgerbos en Het Haantje in het oostelijk deel van Rijswijk Buiten. Er werd jaren inhoudelijk gedebatteerd door verschillende samenstellingen van de gemeenteraad. Hele verkiezingen gingen over dit thema en er werden veel beslissingen genomen over het gebied. Na vele jaren en verschillende participatietrajecten is het nu tijd om een besluit te nemen.
Minder woningen dan initieel bedacht
In 2021 nam de raad het besluit voor het opstellen van een schetsboek van het gebied en besloot dat er maximaal 110 woningen ontwikkeld kunnen worden. Oorspronkelijk zouden er 200 woningen gebouwd worden. Constantijn Dolmans van D66 Rijswijk benoemde tijdens het debat dat mede dankzij zijn partij het getal omlaag is gebracht. “Dit is het eerste project met houtbouw en dat past goed in de omgeving en werkt daarbij samen met de natuur”, aldus Dolmans.
Inbreng van inwoner en participanten
VVD raadslid Udo Oelen vindt participatie belangrijk, “maar we moeten belangen afwegen en soms concluderen dat het algemene belang prevaleert ook als die tegen de wensen van de inwoners ingaat. Actiegroepen worden ingericht om de besluitvorming te beïnvloeden. Op zich is daar niets mis mee, maar het gaat wel mis al er verkeerde informatie wordt verspreid.” PvdA Rijswijk benoemde ook het participatietraject. “Er is een uitgebreid participatietraject geweest. Er wordt in dit plan rekening gehouden met wat de toekomstige bewoners belangrijk vinden in mobiliteit economie en duurzaamheid.
Herinrichting Lange Kleiweg
Verschillende partijen maken zich zorgen om de Lange Kleiweg. Wij. Rijswijk was tijdens het debat fel over de herinrichting van de Lange Kleiweg dat de belangrijkste toegangsweg gaat worden van de woonwijk die gebouwd gaat worden. Er moet volgens de partij nagedacht worden over de aanpassing van deze weg om aan te sluiten bij de toekomstige behoefte van de weggebruikers om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroom te verbeteren. De partij wil dat de aanpassing gedaan wordt voordat de woningen gebouwd gaan worden. Wethouder Armand van de Laar gaf aan dat dit niet wenselijk is. “Gebiedsontwikkeling heeft geen blauwdruk van hoe het in de toekomst zal zijn. Het is ook heel onverstandig omdat er veel bouwverkeer over de weg heen zal gaan waardoor de weg zal beschadigen.” De wethouder gaf aan dat er gekeken wordt of de weg voor de verkeersveiligheid aangepast kan worden naar 30 km/u.
Flinke groei in mensen en verkeersbewegingen
Niet alleen door de extra woningen maar ook de groei in verwachte werknemers in het gebied. “Denk bijvoorbeeld aan DSM. Daar werken nu zo’n 1.400 mensen. Verwacht wordt dat dit er in 2040 rond de 5.000 zijn”, aldus Arjan, een bezorgde buurtbewoner in de raadszaal Volgens onderzoek van de gemeente zullen er in 2040 bijna 40.000 extra reizigers zijn verdeeld over Parkrijk en Pasgeld.
Aandacht voor de Ransuil
Bewoners spraken ook in tijdens de gemeenteraadsvergadering. Zo werd aandacht gevraagd voor de Ransuil die in het gebied leeft en broedt. Hier worden zorgen over uitgesproken. Wethouder Mark Wit benoemde de biodiversiteit in het gebied, ook nadat er gebouwd is. “We zien ook dat de Ransuil zich steeds vaker in woonwijken nestelt.” Met de biodiversiteit hoog in het vaandel zou het zelfs een mooie match kunnen zijn. Een ander punt waar bewoners angstig voor zijn is de grote groei van verkeersbewegingen. Wethouder Armand van de Laar voegde er nog aan toe dat er 16 nestkassen gebouwd gaan worden op advies van de omgevingsdienst.
Voorstel aangenomen
Het raadsvoorstel werd aangenomen met 19 stemmen voor en 10 stemmen tegen.