Ondernemers zien dalende omzet door werkzaamheden Lindelaan

Ondernemers zien dalende omzet door werkzaamheden Lindelaan

Sinds oktober vinden er grootschalige wegwerkzaamheden plaats aan de Lindelaan, een van de belangrijkste verkeersaders in Rijswijk. De gemeente wil de weg veiliger en gebruiksvriendelijker maken door het wegdek te vernieuwen en de infrastructuur te verbeteren. Hoewel deze veranderingen op lange termijn voordelig zijn, veroorzaken ze op korte termijn veel overlast voor zowel bewoners als ondernemers. Het gebrek aan parkeerplekken en de moeilijk bereikbare winkels zorgen voor veel frustratie onder winkeliers en hun klanten, meldt Omroep West.

Winkeliers lopen omzet mis
Voor ondernemers is de impact van de werkzaamheden groot. Humphrey, eigenaar van Humphrey’s Exotische Groenten en Fruit, voelt de impact van de werkzaamheden. “Mijn klanten kunnen nergens parkeren. Ik mis gewoon vier maanden omzet,” vertelt hij. “Maar het ergste vind ik dat de gemeente niks met elkaar afstemt. Elke keer breken ze de weg weer open.”

Ook Oguz, eigenaar van Vivánt De Linde, ziet dat er minder passanten zijn die spontaan de zaak inwandelen. “Ik zie mijn inkomsten dalen. Ik heb zeker dertig tot veertig procent minder klanten.”

Martin, eigenaar van Optiek van der Velde, snapt dat de werkzaamheden gedaan moeten worden, maar heeft er ook last van. “Ik merkte het vooral toen ze met de water- en gasleidingen bezig waren. Maar de weg ligt er al sinds de jaren vijftig, dus het moet gewoon gebeuren.”

Omroep West

Parkeerproblemen voor bewoners
Niet alleen winkeliers hebben last van de werkzaamheden, ook de bewoners van de Lindelaan en omliggende straten kampen met problemen. Nicolette is blij met de vernieuwing, maar heeft zo haar twijfels. “Ik vind het zonde dat de bomen zijn weggehaald.”

Daarnaast is parkeren een grote uitdaging geworden. “We betalen de volle mep voor een parkeervergunning, maar ik moet met geluk de auto drie straten verderop parkeren,” vertelt Nicolette. Ook voor de gepensioneerde Nico is het parkeren in de wijk een probleem. “Vooral voor mijn visite is het dagelijks de vraag hoe ze moeten rijden en waar ze kunnen parkeren.”

Werkzaamheden sneller afgerond
Ondanks alle ongemakken is er ook goed nieuws. Aannemer Van Gelder heeft de werkzaamheden sneller uitgevoerd dan oorspronkelijk gepland. Waar de afronding eerst voor oktober stond, lijkt het er nu op dat de werkzaamheden in april al voltooid zijn. “We lagen achter op schema, dus hebben we de planning omgegooid en zelfs in het weekend gewerkt. Dat heeft ervoor gezorgd dat we nu voorlopen,” legt aannemer Refat uit.

Voor de ondernemers en bewoners is dit een opluchting. “Daar ben ik dan wel blij mee,” vertelt winkeleigenaar Oguz. Ook bewoners kijken uit naar een verbeterde situatie, ondanks de overlast die ze hebben ervaren. “Ik hoop dat het eindresultaat de moeite waard is,” besluit Nicolette.