ProRail werkt van 12 tot en met 27 maart aan de verbetering van de sporen op station Schiedam Centrum en bij Rotterdam. Deze werkzaamheden vormen de laatste stap in het project PHS Rijswijk – Rotterdam. Na deze periode kan het vernieuwde spoortraject officieel in gebruik worden genomen. Reizigers uit Rijswijk moeten rekening houden met hinder door spoorwerkzaamheden tussen 12 en 27 maart. Tijdens deze periode ligt een deel van het treinverkeer stil, wat gevolgen heeft voor mensen die richting Rotterdam reizen. Vooral op zaterdag 15 maart rijden er geen treinen van en naar Rotterdam Centraal.
Meer capaciteit voor treinverkeer
De werkzaamheden richten zich op de sporen 1 en 2 op station Schiedam Centrum, die weer in gebruik worden genomen. Dit betekent dat het station straks vier sporen heeft in plaats van twee, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de capaciteit van het spoor wordt vergroot. Dit is belangrijk om het groeiende aantal reizigers te kunnen verwerken.
Waarom zijn deze werkzaamheden nodig?
Het project maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Het doel is om ruimte te bieden voor meer en langere treinen. Door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn, werden sporen 1 en 2 tijdelijk buiten gebruik gesteld. Nu deze sporen weer in gebruik komen, kunnen intercity’s blijven stoppen in Schiedam, wat de verbinding met Amsterdam behoudt.
Gevolgen voor het treinverkeer
De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam. Op zaterdag 15 maart rijden er geen treinen naar Rotterdam Centraal. Vanaf 28 maart zijn de vernieuwde sporen in gebruik en verandert het vertrekspoor op station Schiedam Centrum. Raadpleeg voor vertrek de NS-reisplanner voor de meest actuele informatie.