Vier nieuwe treinstations langs spoorlijn Delft–Schiedam: RijswijkBuiten krijgt mogelijk eigen station

Vier nieuwe treinstations langs spoorlijn Delft–Schiedam: RijswijkBuiten krijgt mogelijk eigen station

De groeiende woningbouw in de zuidelijke Randstad leidt tot een uitbreiding van het spoorvervoer, meldt Omroep Delft. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft plannen aangekondigd voor vier nieuwe treinstations langs de drukke spoorlijn tussen Delft en Schiedam. Een van die stations is RijswijkBuiten, dat mogelijk in de toekomst een belangrijke schakel wordt in het openbaar vervoer.

Uitbreiding spoorlijn voor betere bereikbaarheid
Langs het traject Leiden–Dordrecht worden de komende jaren duizenden nieuwe woningen gebouwd, wat vraagt om een verbetering van de openbaarvervoersvoorzieningen. Om dit te realiseren, worden vier nieuwe stations toegevoegd: RijswijkBuiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Deze stations moeten het aantal intercity’s en sprinters per uur verhogen en zorgen voor een betere verbinding tussen de groeiende woonwijken en de rest van de regio.

Spoorverdubbeling voor extra capaciteit
Voor de stations in Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle is het noodzakelijk om het spoor tussen Delft Campus en Schiedam Centrum te verdubbelen. Deze spoorverdubbeling biedt ruimte voor meer treinverkeer en zorgt voor de benodigde capaciteit om de verwachte stijging van het aantal reizigers op te vangen.

Samenwerking met gemeenten voor locatiekeuze
De locaties van de nieuwe stations worden in nauw overleg met de betrokken gemeenten bepaald. De plannen zijn onderdeel van een bredere visie op de ontwikkeling van de regio, die de komende jaren een forse groei van zowel woningaanbod als werkgelegenheid tegemoet ziet. In 2026 wordt een voorlopige keuze voor het project verwacht, met een definitieve beslissing tegen het einde van datzelfde jaar.

Stedelijke groei in de zuidelijke Randstad
De zuidelijke Randstad is een van de drukste gebieden van Nederland, met belangrijke economische centra zoals de haven van Rotterdam, het Westland en universiteiten in Leiden en Delft. De regio wordt de komende jaren geconfronteerd met een groei van 170.000 woningen en 85.000 nieuwe arbeidsplaatsen, meldt Omroep West. Om deze groei te ondersteunen, worden er aanzienlijke investeringen gedaan in de uitbreiding van het openbaar vervoer.

Stedenbouw concentreren langs spoorlijn
Het Rijk en de provincie Zuid-Holland hebben afgesproken dat twee derde van de woningbehoefte wordt vervuld in steden langs de spoorlijn Leiden–Dordrecht. Dit betreft onder andere steden als Leiden, Zoetermeer, Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht. Door woningen in stedelijke gebieden te concentreren, wordt de bereikbaarheid van deze nieuwe wijken verbeterd en wordt de leefbaarheid in de regio gewaarborgd.