Rijswijk maakt zich zorgen over Haagse plannen afsluiting Rijswijkseplein voor autoverkeer

Rijswijk maakt zich zorgen over Haagse plannen afsluiting Rijswijkseplein voor autoverkeer

De plannen van de gemeente Den Haag om het Rijswijkseplein en de Rijswijkseweg deels af te sluiten voor autoverkeer, roepen zorgen op bij de Rijswijkse VVD. De partij stelt dat de afsluiting “potentieel grote en negatieve gevolgen” kan hebben voor Rijswijk. “De kans is groot dat automobilisten sluiproutes gaan gebruiken door Rijswijkse woonwijken,” stelt VVD-raadslid Udo Oelen. Rijswijk.tv sprak met verschillende fracties.

Beperkte afstemming tussen gemeenten
De VVD wilde van het college weten of er vooraf afstemming is geweest met Den Haag. Het college antwoordt dat de plannen in oktober 2024 “op hoofdlijnen” met Rijswijk zijn gedeeld en dat het onderwerp ook aan de orde kwam in gesprekken over de Vlietlijn. “De maatregelen zijn een uitwerking van de eerder vastgestelde structuurvisie CID-Binckhorst,” aldus het college. Uit verkeersmodellen zou blijken dat er “beperkt verkeer” vanuit Rijswijk gebruikmaakt van de Rijswijkseweg richting Den Haag. Oelen reageert daarop: “Ik vind dat het College te gemakkelijk voorbijgaat aan de mogelijke gevolgen van sluipverkeer dat via Rijswijk het centrum van Den Haag zal proberen te bereiken.”

College ziet ook kansen voor Rijswijk
Hoewel het college de zorgen begrijpt, kijkt het ook naar de voordelen van de Haagse plannen. “Het college staat niet negatief tegenover de voorgenomen gedeeltelijke afsluiting,” luidt de reactie. “Het past binnen de Haagse doelstelling om het verkeer via de centrumring te leiden en op onderliggende wegen rust en veiligheid te creëren.”

“Rijswijk zelf streeft er al langer naar om de Haagweg en Rijswijkseweg autoluwer te maken en de maximumsnelheid terug te brengen naar 30 km/u. Minder doorgaand verkeer kan daaraan bijdragen,” aldus het college. Voor fietsers en openbaar vervoer blijft de route wél goed bereikbaar. De Rijswijkse VVD zegt hierop: “Doordat de Rijswijkseweg wordt afgesloten gaat men toch op zoek naar andere wegen om Den Haag Centrum te bereiken. Zeker als de ring van Den Haag vast staat.”

Partijen reageren op plannen Den Haag
Ook andere partijen reageren op de Haagse plannen. Danny van Dam van Wij. Rijswijk zegt tegen Rijswijk.tv: “We zijn van mening dat we na vier jaar nog geen antwoord hebben op de grote verkeersvraagstukken. Dit soort dossiers laten zien dat we achteroverleunen terwijl we actief opzoek moeten naar concrete maatregelen die Rijswijk helpen. Den Haag ontwikkeld wel door terwijl wij bijvoorbeeld projecten zoals de herinrichting van het kruispunt Haagweg en de Geestbrugweg stopzetten om netjes aan Haagse verwachtingen te kunnen voldoen. Zo zie je dat we achter de feiten aan gaan lopen.”

Ook Lara Oude Alink van GroenLinks reageert: “Wij vinden het op zich goed dat er plekken in Den Haag autoluwer en groener worden. Daar hebben wij als buurgemeente ook profijt van. Wat het Rijswijkseplein betreft, dat is een beleidsvoornemen, en de effecten zullen door Den Haag worden onderzocht. Wij gaan ervan uit dat dat zorgvuldig en in samenspraak met Rijswijk gebeurt,” zegt ze tegen Rijswijk.tv.

Bestuurlijk overleg en zienswijze volgen
Het college kondigt aan op korte termijn bestuurlijk overleg te voeren met Den Haag over de plannen. “De inzet is constructief, zeker omdat er ook positieve effecten voor Rijswijk te verwachten zijn.” Oelen noemt de reactie van het college “een beetje naïef.”

Daarnaast zal Rijswijk een officiële zienswijze indienen op het verkeersplan “CID-Binckhorst”. “Natuurlijk zullen we deze zienswijze ook met de gemeenteraad delen,” zegt het college. Belanghebbenden kunnen tot 17 juni hun mening geven over het plan.

Foto: Google Maps