De bewoners van vier wijken in RijswijkBuiten hebben hun zorgen geuit over de mogelijke invoering van betaald parkeren. Een petitie, gestart door inwoners van RijswijkBuiten en de fractie van Rijswijks-Belang, is inmiddels 860 keer ondertekend. De actie is gericht tegen de plannen uit de Kadernota Parkeren 2025, waarin de gemeente onder meer Parkrijk, Pasgeld, ’t Haantje en Sion op het oog heeft voor invoering van parkeerheffingen. Rijswijk.tv sprak met de gemeente en verschillende fracties.
Onvrede over gemeentelijke plannen
Volgens de initiatiefnemers wordt betaald parkeren in deze relatief jonge en nog in ontwikkeling zijnde wijken te vroeg en te ingrijpend ingevoerd. De bewoners voelen zich overvallen door de plannen en stellen dat er onvoldoende is geluisterd naar hun zorgen.
Marc Weterings, fractievoorzitter van Rijswijks-Belang zegt: “We zouden als gemeente gewoon een realistisch beeld van de samenleving moeten hebben, daar waar auto een graag gebruikt en nodig vervoersmiddel is. De kadernota parkeren hoe die nu voorligt is vooral een utopie van linkse partijen. Parkeernormen van 1,2, 0,9 en zelfs 0,2 auto’s per woning te presenteren is werkelijk waanzin! Totaal niet realistisch, dat kan je nu feitelijk zien en merken in de wijken Rijswijk-Buiten, Sion, het Haantje en Parkrijk daar waar er te weinig parkeerplaatsen zijn voor bewoners. Dit los je niet op met betaald parkeren maar met meer parkeergelegenheid creëeren. Deze kadernota parkeren moet van tafel en herzien worden.”
Gemeente wacht raad af
We vroegen de gemeente Rijswijk om een reactie. Een woordvoerder laat weten dat het aan de gemeenteraad is om donderdag in debat te gaan over de kadernota Parkeren en daarover een besluit te nemen. Vervolgens gaat de gemeente aan de slag met de keuzes van de raad.
Andere fracties reageren verschillend
Ook andere partijen reageren. De Rijswijkse VVD zegt: “‘De Rijswijkse VVD is geen voorstander om nu betaald parkeren in Parkrijk in te voeren. Nut en noodzaak zijn namelijk helemaal niet aangetoond. Dat hebben we direct al duidelijk gemaakt. Andere partijen zoals Rijswijks Belang hebben dat vervolgens ook overgenomen. We hebben een amendement voorbereid op de Kadernota waarmee de invoering van dat betaald parkeren nu van tafel gaat,” aldus Udo Oelen.
Maarten van ’t Eind reageert namens GroenLinks: “Wij zijn voor een parkeerbeleid die zorgt voor ruimte voor groen, ontmoeten en spelen in de openbare ruimte. Parkeerregulering is daarvoor een belangrijk instrument. Het zorgt er namelijk voor dat de auto die er echt moet staan er kan parkeren. De nieuwe parkeernota stelt een proactief parkeerbeleid voor. Dat betekent invoering van parkeerregulering als je weet dat er parkeerproblemen gaan ontstaan.”
“Parkrijk en ‘t Haantje hebben een lage parkeernorm en we weten dat er in Pasgeld huizen bijkomen met een nog lagere parkeernorm. Dat gaat gegarandeerd problemen opleveren in de toekomst. Goed dat het college hier pro actief op wil reageren. Verder vinden wij het inzetten van petities met misleidende teksten als politiek instrument door Rijswijks Belang ophitsing van de eerste orde,” aldus de fractievoorzitter van GroenLinks.
Alternatieven blijven onbesproken
De petitie roept de gemeente op om de plannen te heroverwegen en opnieuw naar eerder aangedragen alternatieven van de stuurgroep Mobiliteit RijswijkBuiten te kijken. De bewoners willen hierbij actief worden betrokken en pleiten voor overleg in plaats van besluitvorming van bovenaf.
Gevolgen voor leefbaarheid en kosten
Bewoners vrezen niet alleen voor extra kosten, maar ook voor een verslechtering van de leefbaarheid in de wijk. Bezoekers zouden worden ontmoedigd en bewoners met meerdere auto’s voelen zich benadeeld. Volgens Rijswijks-Belang is het invoeren van betaald parkeren een disproportionele maatregel die geen recht doet aan de huidige parkeerdruk in de wijken.
Publieke steun groeit
De petitie wint snel aan steun. De teller staat momenteel op 860 handtekeningen en loopt op. Rijswijks-Belang geeft aan de reacties mee te nemen naar de gemeenteraad en zal het onderwerp daar opnieuw ter sprake brengen.
De gemeenteraad bespreekt de Kadernota Parkeren op 19 juni tijdens de Raadsvergadering. Of de petitie invloed zal hebben op de besluitvorming, is nog niet duidelijk. Wat wél vaststaat: het parkeerbeleid in RijswijkBuiten ligt onder een vergrootglas.