De bouw van het nieuwe woonproject De Groene Verbinding in Rijswijk vordert snel. Op de voormalige GGD-locatie aan de Karel Doormanlaan is inmiddels de eerste etage van het gebouw gebouwd. Het project omvat 64 middenhuurappartementen en moet eind 2026 worden opgeleverd. “De bouw verloopt volgens planning. We verwachten in het vierde kwartaal van 2026 de 64 appartementen op te leveren,” zegt ontwikkelaar Roger Lammers van Lammers Real Estate.
Van leegstand naar leefruimte
De locatie lag jarenlang verlaten en verwaarloosd bij. “Er is weinig tot geen vraag naar kantoorruimte. Mede daardoor stond het pand al geruime tijd grotendeels leeg,” licht Lammers toe in een reactie aan Feel Good Radio. In plaats van opnieuw in te zetten op kantoren, koos het Weertse ontwikkelbedrijf voor woningen. “In Rijswijk is er wél veel vraag naar woningen. Daarom namen wij het initiatief het kantoor te slopen en hier twee woongebouwen te realiseren.”

Het geraamte van de Nieuwe Verbinding.
De woningnood in Rijswijk is hoog, maar grote bouwlocaties zijn er nauwelijks. Daarom worden kleinere plekken, zoals deze voormalige GGD-locatie, steeds belangrijker. “Het is een uitdaging om locaties die door sloop ontstaan een goede bestemming te geven,” legt Lammers uit. Volgens hem zijn ook plekken als de Marimbahal, De Broodfabriek en de oude Tras-terreinen voorbeelden van dit soort herontwikkeling.
Voor wie zijn de woningen bedoeld?
De appartementen worden relatief ruim, met oppervlaktes tussen de 78 en 120 vierkante meter. Gemiddeld zijn ze zo’n 90 m² groot. Lammers: “We krijgen veel reacties van senioren waarvan de kinderen al lang het huis uit zijn, vooral uit Leeuwendaal en Cromvliet, maar eigenlijk uit de hele regio.” Zij zoeken een comfortabele, gelijkvloerse woning, maar vinden dat niet altijd makkelijk. Hun verhuizing zorgt bovendien een goede doorstroom, want gezinnen kunnen zo weer terecht in vrijgekomen eengezinswoningen.
Als een kameleon in de omgeving
De twee gebouwen krijgen een trapsgewijze opbouw. Aan de kant van de Karel Doormanlaan zijn ze drie verdiepingen hoog, aan de kant van de Churchilllaan lopen ze op tot vijf en zeven. Zo blijven ze goed passen in de omgeving. “De wens is nu meer ruimte te creëren evenals een groene visuele verbinding,” zegt Lammers. Tussen het nieuwe project, park De Driesprong en het groen aan de overzijde ontstaat zo één geheel.
Ondergronds parkeren, bovengronds ruimte
Bij het ontwerp is ook goed gekeken naar verkeer en groen. Auto’s verdwijnen straks grotendeels uit het zicht dankzij een ondergrondse parkeergarage met 72 plekken. Dat geeft ruimte aan bomen, wandelpaden en planten boven de grond. “Dat komt de openheid en de uitstraling van de omgeving ten goede,” aldus Lammers.