Raadsvergadering Pijnacker-Nootdorp: Vrijenban, parkeren en afvalcontainers in debat

Raadsvergadering Pijnacker-Nootdorp: Vrijenban, parkeren en afvalcontainers in debat

De gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp vergaderde donderdag 18 september 2025 over drie dossiers die veel invloed hebben op de leefomgeving van inwoners: de ruimtelijke visie voor Vrijenban, de parkeervisie voor de hele gemeente en de criteria voor het vervangen van ondergrondse containers.

Ruimtelijke visie Vrijenban 2025
Vrijenban, het gebied op de grens met Delft, is door de gemeente aangewezen voor nieuwe ontwikkeling. De gemeente wil hier woningen bouwen, ruimte creëren voor groen en maatschappelijke functies versterken. Vijf insprekers grepen de kans om hun zorgen en ideeën te delen. Stichting ForMe benadrukte het belang van plekken voor jongeren en kwetsbare groepen: “Het is belangrijk dat er in de plannen ruimte blijft voor maatschappelijke voorzieningen waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen.” Ook buurtbewoners wezen op verkeersdruk en het verdwijnen van speelruimte.
De gemeenteraad erkende dat de visie veel ambities bevat, maar ook onzekerheden kent. Niet alle gronden zijn in bezit van de gemeente en de verkeersafwikkeling is nog niet uitgewerkt. Toch besloot de raad de ruimtelijke visie vast te stellen. Daarmee ligt er een kader voor de verdere uitwerking, waarin participatie met bewoners opnieuw een belangrijke rol zal spelen.

Parkeervisie Pijnacker-Nootdorp 2040
Het tweede onderwerp van de avond was de parkeervisie, waarin de gemeente vooruitkijkt tot 2040. De visie moet richting geven aan hoe de groeiende parkeerdruk kan worden opgevangen en hoe ruimte slimmer kan worden gebruikt.
Voorafgaand aan de vergadering stelden TROTS en Eerlijk Alternatief schriftelijke vragen. Zij wezen op onnauwkeurigheden in de tellingen, zoals het niet meenemen van bedrijfs- en leaseauto’s, en vroegen zich af of de plannen haalbaar zijn in een gemeente waar veel inwoners afhankelijk zijn van de auto. Het college antwoordde dat de visie niet alleen over aantallen gaat, maar over het verdelen van de schaarse openbare ruimte. Er wordt ingezet op dubbelgebruik van parkeerplaatsen, ruimte voor fietsen en deelmobiliteit.

In de raad werd duidelijk dat er spanning is tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Enerzijds zijn er zorgen van bewoners dat er bij nieuwbouw te weinig parkeerplekken komen, anderzijds leeft de wens om meer ruimte voor groen en spel te behouden. Met de vaststelling van de parkeervisie koos de raad voor een flexibel en richtinggevend document dat bij toekomstige projecten als toetsingskader dient.

Criteria voor vervangen ondergrondse containers
Tot slot besprak de raad de nieuwe criteria voor het vervangen van ondergrondse containers. Waar containers eerder automatisch werden vernieuwd, wordt nu eerst gekeken of dat echt nodig is. Zo wil de gemeente kosten besparen en tegelijkertijd afvalscheiding stimuleren.

Tijdens de vergadering sprak inwoner Frank Steenks in. Hij wees erop dat afvalscheiding alleen werkt als er ook op wordt gehandhaafd: “Containers alleen vervangen lost het probleem niet op. Er moet ook beter gehandhaafd worden, want te vaak belanden grondstoffen bij het restafval.” Het punt vond herkenning bij raadsleden.
De raad bekrachtigde de nieuwe criteria, waarmee duidelijk wordt dat maatwerk voortaan centraal staat. Ook inwoners krijgen een grotere rol, bijvoorbeeld door meldingen te doen wanneer containers niet functioneren of structureel overvol zijn.

Vooruitblik
Met de besluiten over Vrijenban, de parkeervisie en het afvalbeleid zette de raad stappen in drie verschillende dossiers die de komende maanden verder zullen worden uitgewerkt. Daarbij wordt opnieuw nadrukkelijk gekeken naar de inbreng van inwoners.

De voorstellen keren volgende week terug in de oordeelsvormende vergadering, waar de raad ze definitief afrondt. Voor meer informatie over deze vergadering en de stukken: Raadsinformatie Pijnacker-Nootdorp.