Bezoekers blijven komen naar Bogaard ondanks hogere parkeerkosten

Bezoekers blijven komen naar Bogaard ondanks hogere parkeerkosten

Een jaar nadat de gemeente Rijswijk het parkeertarief op straat rondom winkelcentrum Bogaard verhoogde naar 3,30 euro per uur, blijken de gevreesde gevolgen voor bezoekersaantallen en ondernemers beperkt. Waar winkeliers aanvankelijk vreesden voor lege winkelstraten, weten veel bezoekers de hogere kosten te omzeilen of accepteren zij de prijsstijging.

Slim omgaan met parkeren
Bezoekers blijken creatief in het beperken van parkeerkosten. Een man uit Oud-Rijswijk vertelt dat hij zijn auto vooral bij de supermarkt parkeert. “Binnen vijftig minuten ben ik klaar. En als ik langer wil blijven, pak ik gewoon de bus of tram,” zegt hij. Toch kent ook voor hem de prijsstijging een grens. Mocht het tarief verder omhooggaan, dan zou hij overwegen elders zijn boodschappen te doen. “Ik kan ook naar het centrum van Oud-Rijswijk lopen.”

‘In de garage valt het mee’
Niet iedereen ervaart de verhoging als problematisch. Een bezoeker uit Loosduinen parkeert standaard in de parkeergarage en betaalt daar voor korte bezoekjes van ongeveer twintig minuten zo’n 1,25 euro. “Op straat is het duurder, maar hier valt het voor mij mee,” zegt hij. Hij begrijpt bovendien de keuze van de gemeente. Volgens hem was de parkeerdruk voor buurtbewoners hoog en zal die door toekomstige woningbouw verder toenemen. “Hopelijk komen er parkeergarages onder die woningen, maar dat moeten we afwachten.”

Gemeente wil parkeerdruk verlagen
De tariefsverhoging werd vorig jaar ingevoerd om bezoekers te stimuleren gebruik te maken van parkeergarages. In de omliggende wijken steeg het uurtarief op straat naar 3,30 euro, terwijl de tarieven in de garages gelijk bleven, rond de 2,50 euro per uur, meldt Omroep West. Daarmee hoopt de gemeente de parkeerdruk in woonstraten te verminderen.

Ondernemers merken weinig effect
Vooralsnog lijken winkeliers minder last te hebben van de maatregel dan gevreesd. De eigenaar van ijssalon ijZvogel ziet geen daling in het aantal klanten. “De meeste mensen parkeren in de Q-Park-garage. Die was al duur, dus daar is niets veranderd,” zegt zij. Wel noemt ze de algemene parkeertarieven in de wijk hoog. Dat zorgde zelfs voor twijfel toen zij zich in het winkelcentrum vestigde.

Wens: gratis eerste uren
Volgens de ondernemer wordt het gemis aan parkeerplekken deels gecompenseerd door veel wandelend publiek, vooral uit de buurt. “Daar komen we goed van rond,” zegt ze. Andere ondernemers delen dat beeld. Toch leeft er een wens: een gratis eerste parkeerperiode voor bezoekers. “Twee uur gratis parkeren zou fantastisch zijn,” zegt de eigenaar van ijZvogel. “Maar met Q-Park zie ik dat niet snel gebeuren,” voegt ze lachend toe.