Dertien jongeren van 14-19 jaar spelen een bijzondere forumtheatervoorstelling in CulturA & Zo. Op maandag 27 mei om 20.00 uur zullen de tieners een show opvoeren over hun eigen mentale issues. Tijdens de voorstelling wordt het publiek actief betrokken bij de dialoog op het podium. De spelers spelen een probleemsituatie uit, het publiek kan hier vervolgens op reageren.
Mentale problemen
Ongeveer 14% van de jongeren heeft last van depressieve symptomen, zoals paniekaanvallen, slaapproblemen en verminderde schoolprestaties. Van deze groep geeft 1 op de 12 aan dat ze zulke ernstige psychische problemen ervaren dat het hun dagelijks leven belemmert. Op school ervaren 1 op de 3 studenten druk om goed te presteren. Het taboe rondom psychische gezondheidsproblemen maakt het voor jongeren moeilijk om er open over te praten. Het project GRIP wil dit onderwerp toegankelijk maken en doet dit door middel van een theatervoorstelling.
Project GRIP
Sinds februari zijn er 13 jongeren tussen 14 en 19 jaar betrokken bij het project GRIP. Samen met twee ervaren theatermakers van Stichting Formaat en een jongerenwerker van gro-up Buurtwerk, komen ze wekelijks samen om te werken aan een theatervoorstelling. Deze voorstelling is gebaseerd op hun eigen ervaringen en ideeën. In een veilige omgeving bespreken de jongeren hun mentale uitdagingen, waarna de regisseurs samen met hen scènes creëren die hierop gebaseerd zijn.
Interactieve voorstelling
De theatervoorstelling wordt opgevoerd door, voor en met jongeren in het publiek. Er zijn twee voorstellingen speciaal voor leerlingen van het Stanislascollege, die al eerder lessen over mentale veerkracht hebben gevolgd. Daarnaast is er één voorstelling op maandagavond 27 mei die open is voor iedereen die geïnteresseerd is. Het publiek wordt ‘doeschouwer’ in plaats van toeschouwer. De spelers spelen een probleemsituatie uit, het publiek kan hier vervolgens op reageren. Hierdoor wordt niet alleen duidelijk wat er speelt maar ook hoe je er mee om kunt gaan waardoor de boodschap beter blijft hangen.