Tijdens het kaderdebat van 8 juli liet fractievoorzitter Danny van Dam van Wij. Rijswijk weinig aan duidelijkheid te wensen over. Hoewel het financiële beeld van de gemeente er op papier goed uitziet, waarschuwde hij dat het echte probleem wordt genegeerd: de leefbaarheid van een stad die snel groeit.
Zorgen over groei van aantal inwoners
“Het financiële beeld in deze kadernota oogt geruststellend. Maar het is te beperkt. Het negeert de echte opgave van Rijswijk: hoe houden we onze stad leefbaar met 20.000 inwoners extra op komst?” Volgens Van Dam zijn de gevolgen van die groei nu al voelbaar: “Sportclubs met wachtlijsten, volle huisartsenposten, dagelijks vaststaand verkeer op hoofdwegen.”
Geen vrijbrief voor stilstand
Hij uitte stevige kritiek op het college: “Toch kiest dit college ervoor om vooral naar het positieve plaatje te kijken. En ja, na jaren van tekorten is een gezonde begroting een opluchting. Maar financiële rust is geen vrijbrief voor bestuurlijke stilstand.” Rijswijk staat volgens hem stil en verliest de regie: “We zijn een boot die dobbert in de haven, zonder richting. En wie te lang blijft liggen, raakt de controle kwijt.”
Denk aan voorzieningen
Van Dam pleitte voor directe investeringen in voorzieningen. “Een groeiende stad vraagt om meer dan alleen huizen. Het gaat erom dat mensen fijn kunnen wonen.” Voor Wij. Rijswijk betekent dat onder meer een supermarkt om de hoek, sportclubs in de buurt, een huisarts op fietsafstand, veilige straten en voldoende groen. “Dát is wat wij bedoelen met leefbaarheid.”
Leefbaarheid en afvalbeleid
Daarom diende de fractie twee voorstellen in. Eén om de resultaten van het behoefteonderzoek direct te vertalen naar investeringen in het Lange Termijn Investeringsprogramma (LTIP): “Wie de stad laat groeien, moet óók zorgen dat die leefbaar blijft.” En een tweede voorstel gericht op het verbeteren van het afvalbeleid: “Ook een schone stad is essentieel voor een prettige leefomgeving.”
Te grote verkeersdruk
Ook de bereikbaarheid van Rijswijk baart hem grote zorgen. “Rijswijk staat niet alleen stil maar we staan ook vast,” zei hij, wijzend op drukke verkeerspunten zoals de Beatrixlaan, Haagweg en Volmerlaan. “Als je langs de Bogaard wil rijden vanuit de A4, doe je daar in de spits gemiddeld een half uur over.” Volgens Van Dam ontbreekt het aan een structureel plan om de verkeersdruk aan te pakken. “De tijd van uitstellen is voorbij – het is tijd voor actie.”
Let op de verkeersdruk vanuit buurgemeenten
Hij kondigde een derde voorstel aan: ‘Inzicht in aanpak voor het hoofdwegennet van Rijswijk’, waarmee het college wordt gevraagd om in september met een concreet overzicht te komen van maatregelen voor een toekomstbestendig wegennet. “Niet alleen voor onze groei naar 80.000 inwoners, maar ook met oog op de druk vanuit buurgemeenten als Den Haag en Delft.”
Roer omgooien
In zijn slotwoord riep Van Dam op tot visie en daadkracht: “Rijswijk verdient een bestuur met pit. Met wilskracht en durf. Een college dat niet achter de feiten aanloopt, maar vooruitkijkt.” Zijn boodschap was helder: “Het is tijd om het roer écht om te gooien. Want als we nu niets doen, drijven we verder af. En dat kunnen we ons niet veroorloven.”