Al bijna twee weken zitten bewoners van een flat aan de Prins Johan Willem Frisolaan zonder gas. Sinds de brand van donderdag 4 september kunnen 66 huishoudens niet thuis koken of douchen.
Herstelwerkzaamheden ingewikkeld
Volgens woningcorporatie Wooninvest is het herstel complex. “Het inhuren van gespecialiseerde bedrijven kost tijd,” zegt woordvoerder Michel Kuip. Woensdag starten aannemers met het afpersen van de gasleidingen, waarbij onder druk wordt getest op lekkages. Vrijdag moet dat proces afgerond zijn. Als alle negen leidingen veilig zijn, kan netbeheerder Stedin de hoofdgaskraan weer openen.
Voor vijf woningen, direct onder en boven het uitgebrande appartement, is meer werk nodig voordat het gas kan worden aangesloten. Wanneer dat gebeurt, is nog onbekend.
Noodvoorzieningen en vergoedingen
Om de bewoners tegemoet te komen, zijn bij het gebouw tijdelijke douches geplaatst, meldt Omroep West. Nadat er klachten kwamen over te weinig voorzieningen, zijn afgelopen maandag extra cabines neergezet. Huurders ontvingen daarnaast een vergoeding van 200 euro per appartement, plus 30 euro per bewoner. Wie zelf een elektrisch kooktoestel kocht, krijgt tot 30 euro terug. “Het vangt de schade niet volledig op, maar is bedoeld als steun in de rug,” aldus Kuip.
Oorzaak brand onbekend
De oorzaak van de brand is nog niet vastgesteld. Volgens Wooninvest is de situatie uitzonderlijk. “Hoewel misschien niet voor alle bewoners zichtbaar, werkt een crisisteam iedere dag hard om de problemen op te lossen. Voor bewoners is dit ingrijpend, maar ook voor ons is het een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt,” zegt Kuip.
Onzekerheid blijft
Wanneer alle bewoners weer gas hebben, is voorlopig onduidelijk. “We zijn daarbij grotendeels afhankelijk van derden,” aldus de woordvoerder. “Daardoor kunnen wij niet altijd meteen antwoord geven op vragen van bewoners.”