Liever met de auto of met de fiets? Campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’ wilt Rijswijkers meer laten fietsen

Liever met de auto of met de fiets? Campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’ wilt Rijswijkers meer laten fietsen

Dinsdagochtend was de laatste activiteit van de fietsstimuleringscampagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’ Rijswijk.tv ging langs en sprak met de aanwezigen voor meer informatie over de campagne.

Wat is campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’
”Wij hebben een programma wat heel erg over het stimuleren van fietsen gaat,” aldus wethouder Sandra van de Waart. De campagne stimuleert mensen om vaker de fiets te pakken in plaats van de auto. Dit is gezonder voor het milieu, maar ook voor de mens zelf. Volgens projectleider Frank Bus zijn er tot nu toe enthousiaste reacties op de campagne.

Verschillende soorten activiteiten
Voor de campagne heeft de gemeente verschillende activiteiten georganiseerd. Zo werd er voor ouderen een plek ingericht waar zij een nieuwe fietsspiegel konden krijgen. Ook werden er ‘APK’-keuringen uitgevoerd op scholen om de staat van fietsen te controleren. Op deze manier werden alle gerichte doelgroepen bereikt.

Doelgroepen van de campagne
Met deze campagne richt de gemeente zich op een paar specifieke doelgroepen. ”We hebben dit jaar met de gemeente de vier belangrijkste doelgroepen vastgesteld. Dat zijn: kinderen, forenzen, ouderen en het winkelende publiek,” aldus Laurens Boex van 3PM. 3PM is een adviesbureau voor duurzame mobiliteit en fietsstimulering dat door de gemeente Rijswijk is ingehuurd.

Toekomst van de Campagne
De gemeente Rijswijk is van plan om deze campagne voort te zetten en wil in de toekomst hier verder mee gaan. ”Volgend jaar gaan we weer verder. Wij herhalen altijd de fietsstimuleringscampagnes, omdat er ook altijd nieuwe mensen bij komen en om kinderen te blijven stimuleren,” aldus de wethouder. Mobiele fietsenmaker Sander zei dit over de toekomst van de campagne: ”Het verkeer zelf verandert. Een paar jaar geleden hadden we bijvoorbeeld geen aandacht voor zaken als fatbikes of andere opgevoerde fietsen. Dat vraagt ook om nieuwe aandacht voor mensen in het verkeer.”

In 2025 richt de campagne zich op vier nieuwe doelgroepen, die elk met een positief ingestoken actie worden gestimuleerd om vaker de fiets te pakken. Dit zijn nieuwe Nederlanders en volwassenen die niet kunnen fietsen, bijvoorbeeld via het AZC, ouders die hun kinderen naar school of sport brengen, scholieren tussen de 12 en 18 jaar, en kinderen die naar sport fietsen.