64 miljoen euro voor aanleg van nieuwe fietssnelweg

64 miljoen euro voor aanleg van nieuwe fietssnelweg

Op 5 februari 2025 wordt er een belangrijke beslissing genomen over de financiering van de Metropolitane Fietsroute (MFR). De aanleg van deze fietssnelweg wordt geschat op 64 miljoen euro, maar er is een extra 8,5 miljoen euro benodigd om het project volledig te realiseren. Bovendien wordt er besloten over bijna 30 miljoen euro aan subsidies voor onderdelen van de route, zoals de Gelatinebrug in Delft en de fietssnelweg bij de Ackerdijkseweg. De definitieve financiering wordt door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) goedgekeurd en is essentieel voor de voortgang van het project.

Zorgen over kostenstijgingen
Hoewel de plannen voor de Metropolitane Fietsroute goedgekeurd zijn, ontstaan er zorgen over de kosten en uitvoering. Oppositiepartijen, zoals het CDA, vrezen dat het project duurder zal uitvallen dan aanvankelijk verwacht, meldt mediapartner Omroep West. Het project zal namelijk door een aantal natuur- en waterbeheergebieden lopen, zoals het gebied langs de Ackerdijkse Plassen. Dit maakt het noodzakelijk om extra maatregelen te nemen, wat de kosten kan verhogen. Ook het Hoogheemraadschap Delfland moet goedkeuring geven voor de aanleg van de route door deze kwetsbare gebieden, wat onzekerheid over de uiteindelijke kosten met zich meebrengt.

Risico van vertraging en impact op subsidie
Een ander risico is de mogelijkheid van vertraging, die invloed kan hebben op de ontvangen subsidies voor de fietsroute. Als de besluitvorming te lang duurt, kunnen de subsidies van de MRDH verlaagd worden. Wethouder Martina Huijsmans (D66) waarschuwt dat uitstel risico’s met zich meebrengt voor de tijdige afronding van het project. Als het besluit te lang op zich laat wachten, kan de financiering voor belangrijke onderdelen van de fietssnelweg, zoals de Gelatinebrug, afnemen. Dit zou de voortgang van de route vertragen en de kosten verder opdrijven.

De Metropolitane Fietsroute is een belangrijk project voor de regio, maar het hangt nog af van de uiteindelijke goedkeuringen en financiering. Het doel is om de nieuwe fietssnelweg in 2029 gereed te hebben, maar de gefaseerde aanleg en de verschillende beslismomenten maken het onzeker of deze planning gehaald wordt.