De parkeerproblemen in de Plaspoelpolder zijn al geruime tijd een bekend probleem. De straten zitten vol met geparkeerde auto’s, wat zorgt voor verkeersproblemen. Ondanks dat er een ‘verboden te stoppen’ bord staat wordt er steeds vaker worden auto’s op verdrijvingsvlakken geparkeerd, wat volgens de wet niet is toegestaan. Rijswijk.tv nam contact op met de gemeente om te vragen naar mogelijke oplossingen.
Gemeente op de hoogte van de problemen
De gemeente is zich bewust van de parkeerdruk in de Plaspoelpolder. “De gemeente is bekend met de parkeerdruk in de Plaspoelpolder. Ook dat er wel eens auto’s of bedrijfsvoertuigen worden geparkeerd op verdrijvingsvlakken,” laat de gemeente weten.

Auto’s op verdrijvingsvlakken Verrijn Stuartlaan
Oplossingen voor het parkeerprobleem
De gemeente heeft plannen om de situatie te verbeteren. “Binnenkort wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om parkeerregulering (betaald parkeren en/of vergunningen) in te voeren in delen van de Plaspoelpolder,” aldus een woordvoerder van de gemeente. Deze maatregelen moeten helpen om bijvoorbeeld ‘zwerfvoertuigen’ aan te pakken en te voorkomen dat mensen hun auto in de wijk parkeren om met de tram verder te reizen naar Den Haag. Ook wordt er gestimuleerd dat bedrijven meer doen om voertuigen op eigen terrein te parkeren.
Herinrichting van de Verrijn Stuartlaan
Daarnaast wordt de Verrijn Stuartlaan tussen de Volmerlaan en de De Bruyn Kopsstraat heringericht. “De verdrijvingsvlakken zullen daarbij verdwijnen en onderdeel worden van een bredere en groenere middenberm,” vertelt de gemeente. De herinrichting staat gepland voor 2026.

Verdrijvingsvlakken Plaspoelpolder
Handhaving en lange termijn oplossingen
Hoewel er momenteel wordt gehandhaafd op het parkeren op verdrijvingsvlakken, ziet de gemeente dit niet als een langdurige oplossing. “Alleen handhaven is geen oplossing voor de langere termijn. Daarvoor is parkeerregulering en herinrichting van de straat voor nodig,” zegt de gemeente.